songlines
 Home
Home > Noticias > Nieuwsberichten > Songlines: Interview Ernestina v.d. Noort
 

Songlines: Interview Ernestina v.d. Noort

16 december 2016:
Ernestina van de Noort is de artistiek directrice van de Nederlandse Flamencobiënnale. Ik ben geregeld zeer kritisch over het programma dat de “Flamenco” Biënnale presenteert, en dat programma komt van haar hand. Daarmee ontkom ik er niet aan ook iets te vinden van haar flamencosmaak. In mijn ogen heeft ze die niet. Ik bedoel dan niet dat ze een verkeerde smaak heeft, maar ze heeft gewoon niks met flamenco. Ze programmeert dingenonder de noemer flamenco waar een argeloos publiek aangetrokken door de naam “Flamenco Biënnale” heen gaat en laat daar vanalles over het podium gaan wat e flamenco helemaal niks te maken heeft. Uitzonderingen daargelaten. Dat zie ik dan maar als toeval, of inspiratie gegeven aan haar door anderen. Maar globaal kun je spreken van een festival waarin steeds tweederde deel niks met flamenco te maken heeft, ondaks de benaming. De 2017-editie is daar geen uitzondring op.

Ik liep afgelopen week tegen een interview met haar aan in het Britse muziekblad Songlines. En ik vond daar een aantal opmerkingen in zitten, die ik jullie niet wil onthouden.
Zo las ik (vrij vertaald uit het Engels):

  • Dat jonge choreografen als Israel Galván, Andrés Marin en Belén Maya hun internationale doorbraak te danken hebben aan de Nederlandse Biënnale (red: je moet dat maar durven te vinden…);
  • Dat de Flamencobiënnale er nu in geslaagd is de vitale en serieuze kunstvorm die flamenco is te presenteren (red: Flamenco mag haar dus wel dankbaar zijn…);
  • Ernestina richt er zich op om flamenco opnieuw te verbinden met haar oude wortels… (red: ….)
  • Ze is bezig geweest om het traditionele flamencopubliek op te voeden door ons langzaam kennis te laten maken met anderen. Daarbij moest ze soms wel een truc uithalen zoals het naar Nederland halen van Pele, die volgens Ernestina beroemd is in Spanje, maar daarbuiten vrijwel onbekend. Dus koppelde ze hem aan Farruquito, de bekende jonge flamencodanser en daardoor kregen we – het publiek – Pele “er bij” (red: ik weet niet onder welke steen ze geleefd heeft, maar als je van flamencozang houdt vind je hoogstwaarschijnlijk Pele een van de beste flamencozangers in de afgelopen tientallen jaren. En weet je bijv. van de geweldige albums die hij samen met Vicente Amigo maakte en weet je van David Bowie en Prince die helemaal ondersteboven waren van de stem van Pele en Bowie hem zelfs in zijn voorprgramma opnam).
  • Nu ze van de Flamencobiënnale een gevestigd avontuurlijk festival heeft gemaakt kan ze nu dingen doen die voorheen niet mogelijk waren zoals meer aandacht aan pure traditie schenken (red: dan mag ze wel gaan opschieten met het programma 2017 fiks daarmee uit te breiden..).
  • Velen denken dat ze niet van traditionele flamenco houdt, maar dat ontkent ze, ze houdt alleen niet van het “olé-olé” dat ze verafschuwt (red: waarmee ze definitief zichzelf wegzet als iemand die dus “olé-olé” op een lijn plaatst met “traditionele” flamenco. Ook ik verafschuw “olé-olé gedoe”.)

Ik zou haar adviseren; laat flamenco los (voor zover je het vasthad) en ga weer Cubaanse festivals organiseren, zoals vroeger, want je kunt wel een evenement organiseren, daar zal ik niks van zeggen.

Ik zeg bovenstaand oprecht niet om haar te beledigen (ik heb daar ook geen enkele baat bij), maar omdat dit echt mijn mening is. Zo zal zij waarschijnlijk naar mij kijken als een flamenco-dinosaurus of nog erger een flamenco-taliban…. Het zij zo.

Ga naar vorig nieuwsbericht
Noticia
Ga naar volgend nieuwsbericht
Ga naar het overzicht van nieuwsberichten Ga naar het vorige nieuwsbericht Ga naar het volgende nieuwsbericht
 
neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

 

 

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía