Chano Dominguez
 Home
Home > Artistas > Anderen > Piano > Chano Domínguez
Websitelink
 

Chano Domínguez

Artiestennaam:   Chano Domínguez
Eigenlijke naam:

Sebastián Domínguez Lozano

Geboren:

Op 29 maart 1960 in Cádiz

 

Chano Domínguez’s vader, een groot flamencoliefhebber, gaf Chano een gitaar op zijn 8e jaar waarmee hij hem introduceerde in muziek. Thuis hoorde hij, als gevolg van zijn vaders liefhebberij, de hele dag flamencomuziek, dus dat werd gewoon een onderdeel van zijn muzikaal ”gehoor”. Van zijn vaders LP’s kreeg hij flamenco, de cante jondo, mee en van zijn moeder de Canciones Españoles die zij de hele dag op de radio beluisterde.

Chano Domiguez
Chano Domínguez (www.elartedevivirelflamenco.com)

Maar hij interesseerde zich ook voor rockmuziek en al snel speelde hij ook met vrienden waarbij hij de basgitaar voor zijn rekening nam.
Op zijn twaalfde werd hij lid van een kerkzangkoor in de parochiekerk “San José” in Cádiz; zij stonden hem heimelijk toe om het kerkorgel te bespelen. Het orgelgeluid maakte grote indruk op de jonge Chano en vanaf dat moment ging hij zich meer richten op orgel- synthesizer- en pianomuziek. Hij speelde in folkloristische- en in commercieële muziekgroepen.
Hij heeft nooit een muziekschool of een conservatorium bezocht, en leerde dus alles vnl. zelf. Wel kan hij zowel muziek(noten) lezen als schrijven.
Op zijn 18e jaar richtte hij de groep “CAI” (inwoners van Cádiz noemen zó hun eigen stad) en nam met hen zijn eerste plaat op; “Más allá de nuestras mentes diminutas”. Het was een soort van rockmuziek en ze werden bekend als een van de grote drijvende krachten achter een muziekstroming die later bekend zou worden als “Rock Andaluz”. Chano speelde daarin een keyboard waarbij hij beïnvloed werd door groepen als Yes, Genesis of King Crimson. In 1992 vormde hij zijn eerste eigen groep: “Chano Domínguez Trío”.
Op zijn 24e jaar kocht hij zijn eerste eigen piano.
Chano Dominguez
Chano Domínguez (www.deflamenco.com)
Hij wilde persé goed pianospelen leren vanwege de overtuiging dat een goede pianospeler ook synthesizer kan spelen maar dat het andersom niet vanzelfsprekend is.
Na het maken van 3 albums viel de groep uit elkaar. In die tijd ging Chano over naar Jazz.
In de jaren 80 begon hij te spelen in de groep “Hixkadix” waarmee ze in grote stap binnen de Spaanse Jazzscene maakten.

 
Na een periode van optredens op festivals en in theaters over de hele wereld maakte hij zijn eerste CD in samenwerking met Carles Benavent (basgitaar), “El Bola” (gitarist) en Jorge Pardo (dwarsfluit / saxofoon).
Als liefhebber van flamencomuziek heeft hij steeds zijn piano gebruikt om flamenco te spelen; hij behaalde daar groot sucees mee.
Zelf heb ik er weinig mee; de combinatie van piano en flamenco, het raakt me niet en ik voel geen flamenco.
Chano zei; “in Jazz improviseer je met een structuur op de achtergrond en in flamenco is de improvisatie onderdeel van de stijl die je op dat moment speelt. In flamenco weet de gitarist niet wat de zanger gaat doen tot het moment dát hij het doet en de zanger weet niet welke falseta de gitarist gaat spelen tot het moment dat hij het hoort.

Als hij een muziekstuk componeert – wat hij overigens m.b.v. een computer doet – en een melodie zoekt, luistert hij in zichzelf voor aansluiting bij een flamenco naar zang en niet naar pianomuziek van anderen of van zichzelf: dat had nog nooit gewerkt voor hem. Er was eigenlijk maar één pianospeler die hij wél daarvoor kon gebruiken en dat was D. José Romero, een docent aan het Sevilliaanse conservatorium.
Chano Dominguez
Chano Domínguez en Paquito D'Rivera
In 1994 maakte hij, samen met Jorge Pardo “10 de Paco”; 10 nummers gecomponeerd door Paco de Lucía, maar dan gespeeld zonder gitaar.
1
997 werd het jaar van de diverse projecten; hij nam een CD op met Matirio “Coplas de Madrugá”. Hij was ook verantwoordelijk voor de filmmuziek van de film “Siempre hay un camino a la derecha” van regisseur José Luis García Sánchez.

In december maakte hij zijn CD “En Directo” waarop hij solo piano speelde, opgenomen tijdens een live-optreden in het Café Central in Madrid. Het tijdschrift Cuadernos de Jazz kende hem voor dit album de prijs “Mejor Álbum de Jazz 1998” toe; het beste Jazz album van het jaar.

Begin 1998 werd hij door Ana Belén gevraagd om haar CD “Lorquina” te arrangeren en produceren. In dat jaar ging hij ook op tournee “Son Cubano & Flamenco“ met Gonzalo Rubalcaba en trad op tijdens internationale festivals in China, Colombia, Duitsland, Argentinië en in Cuba, in het Festival Jazz Plaza 98 van Havana.

In 1999 nam hij zijn CD “Imán” op waar hij wederom de prijs voor het beste Jazz album van het jaar toegekend kreeg.

In oktober 2000 ging de film “Calle 54” in première van Fernando Trueba. Het betreft een eerbetoon aan de Zuid-Amerikaanse Jazz waaraan artiesten meedoen als Paquito D’Rivera, Jerry González, Bebo Valdés, Michel Camino, Tito Puente…én Chano Domínguez, de enige vertegenwoordiger uit Spanje. De CD met de filmmuziek erop werd in 2001 genomineerd voor een Latijnse Grammy Award.


 
"Oye cómo viene" uit Calle 54 - Chano Domínguez

 

In 2002 nam hij een nieuwe CD op “Oye cómo viene” die ook op DVD uitkwam onder de naam “Mira cómo viene” en ook deze uitgave werd voor een Gramma Award genomineerd.

 

In 2003 ging de eerste van een reeks van voorstellingen in première “De Cai a New Orleans” en die hij uitvoerde in New York. In datzelfde jaar verscheen er wederom een nieuwe CD “Con alma” die hij opgenomen had samen met Jeff Balard (drums) en George Mraz (contrabas). Ook verscheen een verzamel-CD met daarin zijn grootse hits van de afgelopen 10 jaar: “Chano Domínguez, 1993-2003”.

 

In 2004 nam hij weer een CD op met Martitio “Acolplados” en nam de muzikale directie voor zijn rekening bij een voorstelling van het Spaanse Nationale Ballet “El café de las chinitas”, onder leiding van Juan Antonio. In 2006 startte hij een project op, NFS, waarin meer dan 10 muzikanten speelden en waarmee hij een album opnam “NFS, New Flamenco Sound”. Daarin probeerde hij op een unieke wijze Jazz en Flamenco te combineren. Aan dit project deden o.a. Piraña, Tomasito en Blas Córdoba mee.

 

In 2010 maakte hij de CD “Piano Ibérico” waarin hij een aantal gedichten van Isaac Albéniz, Manuel de Falla, Enrique Granados en Frederic Mompou op een persoonlijke manier interpreteerde. Het idee ontstond als gevolg van een opdracht die hij kreeg van Carlos Saura voor diens film “Iberia”. Hij werd voor dit album genomineerd voor een Grammy Award.

In 2012 werd hij genomineerd voor een Grammy voor zijn album "Flamenco sketches": een album waarin hij de CD "Kind of Blue" van Jazzgrootheid Miles Davis herinterpreteert.

 

 

Link naar de Facebookpagina van deze artiest
Link naar de Twitterpagina van deze artiest Link naar de Myspacepagina van deze artiest Link naar de Linkedinpagina van deze artiest


DVD:

2003: Mira cómo viene

 

CD:

1992: Chano

1995: Hecho a mano

1997: En Directo

1997: BSO Siempre hay un camino a la derecha

1999: Imán

2001: Sí

2003: Oye cómo viene

2004: Chano Domínguez, 1993-2003

2005: Con alma

2005: Flamenco Jazz

2006: Acoplados

2006: NFS: New Flamenco Sound

2006: Acércate más

2009: Quartier Latin
2010: Piano Ibérico (nominatie Gramma Award)
2012: Flamenco Sketches (nominatie Grammay Award)

 

Medewerking verleend aan de volgende CD's:

 

1978: Más allá de nuestras mentes diminutas (Cai)

1979: Noche abierta (Cai)

1980: Canción de Primavera (Caí)

1985: La Guinda (La Guinda)

1987: Hixkadix (Hiscádix)

1988: Memorias (Tito Alcedo)

1991: Daquí Pallá (Decoy)

1991: Veneno Para el Corazón (Ana Belén)

1994: 10 de Paco (Jorge Pardo en Tino di Geraldo)

1995: La Noche (Presuntos Implicados)

1996: Coplas de madrgá (Martirio)

1997: Algo pa nosotros (La Barbería del Sur)

1998: Flamenco lo serás tú (Tino di Geraldo)

1998: Otoño (Javier Paxariño en Hozan Yamamoto)

1999: Sol Mestizo (Markus Stockhausen)

1999: Los sueños y el tiempo (Guillermo McGill).
2000: Tú no sospechas (Marta Valdés)
2001: Calle 54 (film van Fernando Trueba): Grammy Award
2002: Pa' mi genio (Carmen París)
2005: Cuentos del mundo (Constantino Romero en Marina Albero)

 
neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Link naar website van Chano Dominguez
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

 

 

 

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía