|
|
Trinidad "La Cuenca"
Artiestennaam: |
Trinidad "La Cuenca" |
Eigenlijke naam: |
Trinidad Huertas |
Geboren: |
In 1855 in Málaga |
Overleden: |
Overleden in 1890 in Havanna (Cuba) |
Ze is redelijk onbekend en we weten weinig over haar jeugd. Ze komt pas voor het eerst in de publiciteit, tweede helft jaren 70 van de 19e eeuw. We horen nl. achtereenvolgens van haar in aankondigingen van optredens in “el Café de la Independencia” in Málaga, vanaf 11 februari 1877, in “el Gran Café del Teatro Principal” in Almería op 5 oktober 1877, in het Madrileense theater “de la Bolsa” op 31 augustus 1879 en zonder nadere datum in 1879 in het Theater “Eguilaz” in Jerez de la Frontera gedurende 3 achtereenvolgende jaren.

Trinidad "La Cuenca"
|
Haar debuut in Madrid vond plaats als lid van de companie van niemand minder dan Silverio Franconetti. Ze werd daarbij aangekondigd als “Trinidad Cuenca La Bonita”.
Vanaf 1879 trad ze ook, met veel succes, op in Frankrijk.
Zij was zowel danseres als gitariste.
Ze was een vooruitstrevende danseres die "experimenten" niet schuwde.
In tegenstelling tot het algemeen bestaande beeld dat Carmen Amaya de eerste danseres was die als man gekleed (broek, etc.) danste, was het in realiteit “La Cuenca” die dat als eerste deed. Daarnaast was ze ook de eerste danseres die de soleá danste zoals deze tegenwoordig nog steeds gedanst wordt; incl. voetenwerk, wat vroeger niet gebruikelijk was. Ze danste ook met bewegingen die bij het stierenvechten hoorden en dan gecombineerd met krachtig én subtiel voetenwerk. Ze deed dat in een show genaamd “La Toreadora”. |
Ze bewoog gracieus en had een erg artistieke stijl. Deze combinatie leidde tot veel enthousiasme bij het publiek, blijkende uit reacties die er gegeven werden op haar show “La Feria de Sevilla” die ze in 1887 opvoerde in Parijs in het “Nouveau Cirque de París”.
Ze was eerste danseres in het dansgezelschap van het Theater “Edén” in Parijs.
Ze was ook de eerste die destijds danste op de soleá van Julián Arcas; een bijna vergeten variant.
Ze had internationaal succes met optredens Parijs, New York, Mexico-City en bijv. Havanna, waar ze in 1890 kwam te overlijden.
Een tekening van de voorstelling "La Feria de Sevilla"
|
|
|