Een Caña wordt door sommigen beschouwd als de voorloper van de Soleá en wordt ook in een soleá ritme gezongen / gespeeld. Het wordt in ieder geval gezien als een van de oudste flamencostijlen. Anderzijds zijn er stemmen die zeggen dat het eigenlijk een religieuze (Gregoriaans) of Arabische achtergrond heeft en qua sfeer niet zo goed past binnen flamenco. De naam zou volgens die mensen dan ook afkomen van "guannia", wat "lied" of "zang" in het Arabisch betekent.
Het couplet heeft steeds 4 regels bestaande uit 8 lettergrepen waarvan de tweede en de vierde regel steeds in rijm zijn. Karakteristiek zijn een aantal ay’s aan het einde van ieder couplet. De Polo lijkt er veel op, maar er is een verschil. Dat verschil is voor de leek het makkelijkst te herkennen aan het aantal ay’s aan het einde van het couplet….Bij de Caña worden 2 maal 5 ay’s herhaald, terwijl bij de Polo de tweede maal het aantal ay’s afwijkt..
Een caña gezongen door Enrique Morente
Tegenwoordig wordt er ook op gedanst. Dit is gestart door Carmen Amaya die op de Caña een dans gemaakt heeft.
De caña is waarschijnlijk afkomstig uit de buurt van Ronda.