Romeras behoren tot de groep van Cantiñas en daarmee heeft het een compás dat alle palos hebben in deze groep: dat van de soleá.
Het couplet bestaat uit 4 regels van 8 lettergrepen.
Er zijn stemmen die zeggen dat de Romeras zijn naam heeft ontleend aan het feit dat in de teksten zo vaak het betreffende woord gebruikt wordt, vergelijkbaar met de Mirabras. Anderen zijn van mening dat deze naam ontstaan is omdat een raadselachtige zangeres met de naam La Romera deze palo gecreëerd zou hebben. Weer anderen schrijven de creatie van de Romeras echter weer toe aan een zanger Romero el Toto. En de laatste mening die ik vond spreekt over een palo die pelgrims zongen tijdens hun romería. Kortom, zoals met zo vele palos, we weten het niet zeker…
Een oude opname: Juan Ramirez danst o.a. op Romeras,
Zang door Guadiana en Tony Maya en op gitaar Montayito en El Viejín.
In de tekst van een Romera gebeurt het geregeld dat de zanger midden in een woord opeens stopt, wat op dat moment ondersteunend is aan het ritme, om vervolgens in de volgende zin het eerder afgebrokene te herhalen en dan weer wel verder te zingen. Dat lijkt typisch iets van een Romera.
De Romera ontstond in de tweede helft van de 19e eeuw, raakte vervolgens in de vergetelheid om halverwege de 20e eeuw daar weer aan ontrukt te worden, gezongen door o.a. Chocolate, Antonio Mairena, etc..
De populairtse teksten gaan over smokkelaars en over de strijd die de Gaditanen leverden met Napoleon.