Voordat er misverstanden over zouden kunnen ontstaan: de flamenco Tangos heeft geen directe banden met de Argentijnse- of de Ballroom Tango(s). Tangos is één van de basispalos binnen flamenco, vergelijkbaar met de Soleá en de Seguiriyas.
De Tangos komt uit het gebied tussen Cádiz en Sevilla, die beiden erg belangrijk zijn geweest in de ontwikkeling van de Tangos.
Aan het einde van de 19e eeuw was de Tangos om op te dansen erg populair in de café Cantantes. Ze werden destijds "Tango Americano" of "Tango de los Negros" genoemd. Net als bij de Fandangos wordt de uitgang van de benaming "ngo" gezien als een bewijs voor een Afrikaanse of Afro-Amerikaanse oorsprong. Men veronderstelt dan ook dat het van oorsprong vanuit Afrika, met de slaven mee naar Zuid-Amerika gereisd is en via Cuba naar Spanje ging om daar getransformeerd te worden in een Tango Flamenco.
Ook bestaat een andere theorie die stelt dat er eerst de Tientos was, waarvan vervolgens het tempo versneld werd waardoor uiteindelijk een eigen stijl geboren werd: de Tangos.
Het blijft gissen...
Miguel Poveda zingt een Tangos
Een Tangos komt vanuit een 6/8e maat, vanuit de Tanguillos. Vervolgens werd de Tanguillos vertraagd (Tanguillos Lentos) en ontstond er de Tangos. Deze wordt gespeeld in een vierkwartsmaat waarbij de accenten op de tweede en de vierde tel liggen. Het couplet bestaat uit 3 of 4 regels van 8 lettergrepen.
Er bestaan erg veel verschillende tangos. De verschillen zitten zowel in de harmonische begeleiding van de gitaar als in de zangmelodie.
Stijlen die voortgekomen zijn uit- of beïnvloed door de Tangos, zijn de Farruca, de Tientos, de Garrotín, de Marianas en de Zapateado, maar ook de Rumba, Milonga en de Colombianas zijn niet onberoerd gebleven door de Tangos.
Ook binnen de Tangos zijn er, verdeeld over Andalucía, diverse substijlen ontstaan die bewaard gebleven zijn en ook herkenbaar zijn. Genoemd kan worden, de Tangos de Cádiz, de Jerez, de Málaga, de Granada, de Triana en de Tangos Extremeños. De Tangos de Málaga wordt ook wel Tangos del Piyayo genoemd naar de bekende zanger, waarbij de teksten soms gaan over de Cubaanse oorlog waarin hij meevocht en wordt vrijwel uitsluitend voor dans gezongen.
Hoewel het een zeer belangrijke palo is, wordt hij tegenwoordig toch vooral gezien als een cante festero, samen met de Bulerías.
"Rompeseranos", een mooie Tangos gespeeld door Moraíto Chico