De Tientos behoort tot de groep van Tangos. Het heeft daarom ook een vierkwartsmaat.
Het couplet heeft 3 of 4 regels van 8 lettergrepen en wordt in de zang direct gevolgd door het refrein. Het heeft een veel langzamer ritme dan de Tangos en in de muziek zit steeds een soort van spanning alsof er delen “tegengehouden “ worden en dan opeens weer “losschieten”. Zeer kenmerkend.
Het ritme en karakter van een tientos is gedragen en wordt door sommigen omschreven als majestueus en sensueel. Het wordt ook wel de “vader van flamenco” genoemd (als tegenhanger van de Soleá die de moeder van flamenco genoemd wordt).
Het ontstaan van de naam is ook onduidelijkheid, hoewel het niet zou verbazen als het een verbastering is van een snel uitgesproken Tangos Lento (langzame Tangos).
Yolanda Heredia danst Tientos, zang door Manolo Sevilla en Curro Fernández
Onduidelijk is of Tientos er nu eerder of later dan Tangos was. Tangos wordt in ieder geval door velen gezien als belangrijker, en (dus?) noemt men de Tientos een variant van de Tangos. Anderen stellen dat de Tientos pas aan het begin van de 20e eeuw is ontstaan en de volgorde dus wel duidelijk is…
Velen stellen dat Manuel Torre een belangrijke rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling en het bekend worden van deze palo, toch zijn andere er weer van overtuigd dat het m.n. Antonio Chacón is geweest die van doorslaggevende betekenis was. Ook de naam van Enrique el Mellizo wordt genoemd als degene die de Tientos gecreëerd heeft.
Tegenwoordig is het een populaire stijl die door vrijwel alle zangers op het podium gezongen wordt.
Een Tientos wordt steeds afgesloten in Tangos, en daarom duidt men het ook vaak aan met Tientos-Tangos.