Vaste columniste Yaque
 Home
Home > Noticias > Column > El Rincón de Jacky westerhof
 

El rincón de Jacky Westerhof

Onze vaste columniste schrijft iedere 5 weken een column. De onderwerpkeuze is vrij, maar is uiteraard wel flamenco-gerelateerd.

Een korte flamencobiografie van Jacky Westerhof:

Jacky Westerhof is de eigenaresse van Academia Estrella, haar eigen flamencodanschool die ze in 1995 startte in Arnhem.

Zij geeft workshops in binnen- en buitenland en treedt op met haar eigen flamencogroep Alabanza. Daarnaast verzorgt ze op verzoek ook lezingen (in Nederlands of Spaans). Ze is afgestudeerd tolk Spaans - Nederlands v.v.

Verder is ze werkzaam als docente bij de Stichting ArtEZ (HBO-dansacademie) in Arnhem, afdeling docentenopleiding, (voorheen-) specialisatie Flamencodans. Daarbinnen heeft ze, gedurende ruim 25 jaar, toekomstige flamencodansdocenten opgeleid.

Jacky Westerhof

Na haar afstuderen in 1984 aan de dansacademie te Arnhem vertrok zij als 22-jarige met een beurs van het ministerie van WVC naar Spanje.
Ze heeft in Cádiz en Madrid langere tijd gewoond en flamencodanslessen genomen; zowel groepslessen als privélessen.

Ze is als danseres en adviseuse betrokken geweest bij de opera producties van Carmen in Ahoy in Rotterdam, het Sportpaleis te Antwerpen en het Gelredome te Arnhem.

Ook heeft ze als freelance danseres gewerkt met verschillende groepen, onder andere voor de Nederlandse televisie (Geef nooit op van Peter-Jan Rens, Tineke, Toen was geluk nog heel gewoon, Tros Triviant, Lieve Martine, en de Show van je leven), Duitse televisie (Linda de Mol) en de Spaanse televisie (Canal Sur).

In samenwerking met de zigeunerformatie het Rosenberg Trio trok ze gedurende het seizoen 2004 - 2005 door het land met een theatertour. In latere jaren bestond er een samenwerking met Roma Mirando, het Koninklijk Zigeunerorkest.

In juli / augustus 2011 danste zij (en ook haar demogroep) in de voorstelling Wat(er) beweegt als onderdeel van de kunstroute Verdronken dorpen van de Spaanse choreografe Libertad Pozo Rodríguez. In deze open lucht voorstelling (Oud Zevenaar) werd zowel flamenco als moderne dans gedanst.

 

~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~

Column nr. 4
Geplaatst: 4 mei 2013

Amor de Dios (deel 1)

door Jacky Westerhof

Juan Antonio
Juan Antonio en Saskia, medestudente
Mijn allereerste flamencodocent was Juan Antonio, hij was degene die mij in aanraking bracht met deze positief-uit-de-hand-gelopen passie en dat kwam zeker niet in de laatste plaats door de studiereizen die hij naar Madrid organiseerde.

De eerste keer gingen we met drie meiden, 2 van de dansacademie uit Arnhem en 1 uit Rotterdam, waar hij ook les gaf. De tweede keer waren we met zijn vijven: 1 jongen en 4 meiden, allemaal studenten van de Arnhemse dansacademie.
Die studiereizen naar Madrid hebben een enorme indruk op me achtergelaten. De cultuur, de taal, de mensen en natuurlijk de flamenco…

Een van de eerste beelden die bij mij opkomt als ik hieraan terugdenk is dat van de oude studio’s in de Calle del Amor de Dios número 4. Inmiddels zitten die studio’s allang op een andere plek. Eerst verhuisden ze naar de Calle Fray Luis de León, een flink eind bij de wijk Lavapiés naar beneden en later naar de locatie boven een overdekte markt, waar ze nu nog steeds zitten. Op de plaats waar het vroeger was, staat nu een gerenoveerd appartementencomplex. Dat was in het begin wel even wennen…

Calle Amor de Dios

Toen ik er voor het eerst kwam, op de oude locatie, hoorde je aan de buitenkant van het gebouw bij iedere studio waar je langskwam een ander geluid. In de ene studio hoorde je alleen gitaarmuziek, in de volgende alleen gestamp en in een andere uitsluitend castagnetten of flamencozang.
Dat was zeker zo’n eerste keer heel erg spannend, maar ik betrapte me erop dat ik jaren later nog steeds voordat ik weer voor het eerst naar binnenging, eerst even langs de buitenkant van het gebouw liep om te horen wat er in iedere studio gebeurde. Als voorproefje…

De ingang was, zoals ik al eerder vertelde op nummer 4, laat dat nou altijd al mijn geluksgetal zijn geweest, en die bestond uit een grote, hoge dubbele houten deur met een kleinere doorgang in het midden. Het deed mij een beetje aan een garage denken, maar dan met uitgesleten traptreden. Het was een heel oud gebouw, maar het rook er naar goed Spaans gebruik altijd naar lejía (chloor) en vooral ’s ochtends als de schoonmaaksters net waren geweest moest je erg oppassen dat de onderkant van je flamencorok niet wit uitsloeg door de lejía afkomstig van de vloer als die nog niet helemaal droog was.
Amor de Dios 4
Dan ging je rechtsaf het trappetje op en dan kwam je voorbij het portiershokje, waar altijd iemand zat om de telefoon aan te nemen, studio’s te reserveren, informatie te geven en de boel in de gaten te houden.
In de film Carmen van Carlos Saura komt dat hokje goed in beeld als Antonio Gades samen met Paco de Lucía op zoek gaat naar de hoofdrolspeelster voor zijn film. Ze vragen daar de weg en gaan uiteindelijk in de grote studio naar binnen waar op dat moment María Magdalena castagnettenles geeft en even later de hoofdrolspeelster te laat de les binnenkomt.

Hokje
Paco de Lucía en Antonio Gades in Amor de Dios (Carmen)

Met de studiereis vielen we trouwens meteen met de neus in de boter, want in die tijd was de film net uit in de Spaanse bioscopen en zodoende heb ik die film voor het eerst op het grote doek in Spanje gezien. Nog even terug naar María Magdalena, van haar hebben wij tijdens de studiereis privé groepslessen gehad. Zij kon waarschijnlijk onze namen niet onthouden of vond ze te moeilijk om uit te spreken, dus kregen we allemaal een Spaanse bijnaam van haar: el príncipe, la morena, la rubia, la gitana etc.
Maria magdalena
Groepsfoto met María Magdalena
We leerden bulerías van haar en toen we afscheid namen kregen we allemaal een bloem cadeau voor in ons haar. Ik neem aan dat de jongen iets anders kreeg, maar wát weet ik echt niet meer. María Magdalena stond vooral bekend om haar technieklessen. Je had dan iedere dag een uur les met een ander thema: voetentechniek, draaien, armen en handen, klappen en castagnetten. Dat was afzien, maar je leerde er heel veel van. Vooral de draailes was voor veel mensen heel moeilijk, als je geen goede basis had kwam je kotsmisselijk de les uit.
Ik herinner me nog dat ze op een bepaald moment met stokken aan kwam zetten voor de les, ik dacht nog: leuk we gaan met stokken dansen… Maar helaas waren die bedoeld voor een aantal zeer pijnlijke armoefeningen…

Een andere docent waar we les van hadden was Ciro, hij stond bekend om zijn armoefeningen en ik heb later nog vaak les bij hem genomen. In zijn les heb ik voor het eerst kennis gemaakt met Estrella Morente, zij was toen nog heel jong en verlegen. We stonden naast elkaar in de dansles en na afloop wachtte ik buiten op de stoep samen met haar tot haar oma of vader (Enrique Morente) haar op kwamen halen.
In Ciro’s lessen werd hard gewerkt, maar ook veel lol gemaakt. Ik kan me herinneren dat het licht een keer uitviel, midden onder de les, en dat hij toen spontaan villancicos (kerstliedjes) met ons ging zingen totdat het licht weer aan ging. Ook kwam hij een keer in de les met 2 verschillende kleuren dansschoenen, hij had gewoon niet goed opgelet toen hij zijn schoenen in de tas deed.
De mooiste herinnering aan hem is toch wel die keer dat er een stierenvechter in de deuropening stond te kijken en hij hem overhaalde om wat bewegingen uit het stierenvechten te demonstreren om die vervolgens in de lesstof terug te laten komen.
Ciro
Ciro, Antonio Gades en Paco de Lucía
Grappig was zijn reactie toen jaren later bij een andere studiereis een van de Nederlandse studenten onverwachts een geluid produceerde (een soort van hikgeluid), net toen het doodstil was in de les. Het schaamrood stond haar op de kaken…  Hij reageerde met een olé  alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Paco Romero gaf daar ook les in die tijd. Naar hem ging ik vooral voor de castagnetten-techniek.
Paco Romero
Paco Romero
Ik kan me nog goed een van de eerste keren herinneren dat ik in mijn eentje naar Madrid ging en als enige Nederlandse in zijn les stond. Vóór de les vroeg hij of ik klassiek ballet had gehad en of ik castagnetten kon spelen. Dan was het volgens hem geen enkel probleem. Het tempo lag heel hoog en het niveau ook. Ik kon het allemaal net bij benen totdat we op de plek gingen draaien en ik vast kwam te zitten op de kruising van de vloerdelen. Ik zat met mijn standbeen vast, dat wil zeggen met een spijkertje aan de onderkant van mijn schoen. Stoppen en niet meedoen was bij hem geen optie, dus ik riep zo hard als ik maar kon om boven het geluid van de castagnetten uit te komen: No puedo, no puedo. Hij dacht dat ik niet durfde te draaien en kwam bij me staan om me luidkeels aan te moedigen Hazlo, tú puedes, venga. En ik weer: No puedo, no puedo.
Ik kreeg het niet voor elkaar om hem in het Spaans duidelijk te maken dat ik vast zat en dus niet kon draaien. Toen hij me begon te duwen, werd het pas echt link, toen heb ik noodgedwongen mijn schoen uitgetrokken zodat hij zag wat er aan de hand was. Onder luid gelach werd mijn schoen bevrijd.
Later bleek dat ik tussen de leden van het Spaanse nationale ballet had staan les nemen…

J
acky Westerhof

~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~

De volgende column verschijnt op 8 juni 2013.

 
neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

 

 

 

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía