|
Isabel Bayón
28 februari 2013 (Día de Andalucía!):
De hoofdvoorstelling om 21:00 uur in het Teatro Villamarta begon met het getik van een klok en liet alleen de benen van Isabel Bayón zien die op blote voeten dansposes innam. Ik dacht wéér even (net als gisteren bij María José Franco), het zál toch niet?…. Maar nee, ook nu werd het een mooie avond met flamenco. De voorstelling – een wereldpremière - draaide om de tijd en de invloed die het verstrijken van tijd op je als mens heeft.
Isabel Bayón |
Ze danste veel, erg veel en was dan ook bijna gedurende de hele avond op het podium. Ze danste o.a. Malagueñas, Farrucas, Guajiras, Seguiriyas, Alegrías, Bulerías, Abandola, etc. Het zag er allemaal traditioneel en "klassiek" uit. Het was een voorstelling zónder artistiek directeur en dat kon je gelijk terugzien, geen ingewikkelde abstracte scene's en publiek (en artiest) die wisten wat er gebeurde...
De zangbegeleiding was erg goed: Londro en David Lagos, twee van mijn dansbegeleidingsfavorieten. Op percussie José Carrasco en op gitaar haar echtgenoot, Jesús Torres en Juan Requeña. |
Dat was – zo terugdenkend – mijn enige kritiek waar ik overigens niet goed de vinger op kan leggen: ik vond dat er teveel gitaar was, te aanwezig en daarnaast deed Isabel erg veel voetenwerk.
Ze heeft verder ook filmmateriaal erin verwerkt van haar eigen jeugd en geluidsopnames uit het verleden van Manuel el Viejo.
De zaal was niet uitverkocht en dat vond ik opvallend, omdat haar laatste voorstellingen in Jerez het steeds goed deden.
Voor de rest: leuke en goede voorstelling, ook leuke geintjes en effecten er in verwerkt zoals in het begin met de lichtspots, bij de Guajira die ze danste de manier van aandacht geven aan de muzikanten en aan het einde bij de Bulerías. Ik moet daar niet teveel over zeggen: ga het zélf maar zien.
Rancapino hijo en Angeles Gabaldón
Gisteravond waren er - zoals dagelijks - twee voorstellingen rondom de hoofdvoorstelling van 21.00 uur in het Theater Villamarta. Dat was om 19.00 uur een zangoptreden van Rancapino hijo in het Palacio Villavicencio en ´s nacht om 24.00 uur een dansvoorstelling in Sala Compañia van Ángeles Gabaldón.
Rancapino Hijo |
In het Palacio zoals gezegd de zoon van Rancapino uit Chiclana. Hij ziet er uit als een jonge kloon van zijn vader en heeft een zéér sympathieke uitstraling. Hij zingt mooi met een enigszins hese stem (misschien dat hij over 30 jaar net als zijn vader een écht hese stem heeft) en op een gevoelige manier; hij "schreeuwt" nooit en neemt ook goed in kracht terug.
Hij begon met een Soleá en ging verder met Tangos, Fandangos, Bulerías en sloot af als toegift met een Fandangos de Huelva. Erg mooi om te horen en hij kreeg dan ook - terecht - een staande ovatie. |
Vanaf 24:00 uur keken we naar de voorstelling van Ángeles Gabaldón in Sala Compañia. Ze danste m.n. de afzonderlijke dansen met attributen; met hoed (Garrotín), tweemaal met bata de cola (Alegrías en Seguiriyas), met castagnetten (Seguiriyas), met waaier (Guajiras), met mantón (Alegrías), kortom alles kwam langs. Ook dit was - oh, opluchting: komt het dan tóch nog allemaal goed? - een voorstelling zónder moderniteiten waarbij toeschouwers de wenkbrauwen niet hoefden op te trekken. Kwalitatief was er wel wat aan te merken in mijn ogen: in de Garrotín zaten stukken die eruitzagen alsof het door een leerling gedanst werd en niet door een professionele danseres en in diverse stukken ging ze contra voetenwerk doen waarbij ze tijdens het opvoeren het compás kwijtraakte.
|
Angeles Gabaldon
(www.flamenco-world.com) |
Qua dansbegeleiding waren de zangers meeverhuist vanuit Teatro Villamarta en zongen ze beiden, Londro en David Lagos, ook hier. Rafael Rodríguez was de gitarist en die speelde erg goed. Hij speelde o.a. een solo die erg mooi was. Door mijn gebrek aan kennis herkende ik niet welke palo hij speelde, maar het was voor het eerst in lange tijd dat ik een gitaarsolo kon "uitzitten" zonder met mijn gedachten naar andere plekken te gaan, behalve dan naar Arabische vérgezichten (zou het dan een Zambra geweest zijn?). Mooi!
Overall een goede voorstelling voor een niet uitverkochte zaal; het is voor menig leerling waarschijnlijk te laat op de avond met de danslessen van de volgende ochtend in het vooruitzicht. Het is soms slopend, zo'n hobby.
Ga naar het nieuwsoverzicht |
|