|
2e week Veranos del Corral
10 augustus 2014:
Het programma van de afgelopen – tweede – week van het festival Veranos del Corral in Granada bestond uit optredens van Lupi (maandag), Jesús Fernández (dinsdag), Patricia Guerrero (woensdag) en de gala-avond (donderdag).
De voorstellingen waren elke dag uitverkocht, wat natuurlijk prachtig is voor de sfeer en goed voor organisatie en artiesten. M.u.v de eerste dag (Lupi, zij is van Málaga), waren alle artiesten deze week uit Granada zelf afkomstig.
Maandag: Lupi is een danseres die nu “opeens” in het spotlicht komt te staan. Ze danst al vele jaren goed en de kenners waren daarvan op de hoogte, maar velen blijkbaar niet. Het was de publiciteit die ze kreeg door in een tournee van Miguel Poveda te dansen, dat haar opeens een podium gaf en waar meerderen kennis met haar maakten.

Lupi
Ze laat tijdens dit – en ook eerdere – optreden een aantal m.n. Andalusische dansen zien en overdrijft daarin in haar beweging, met opzet, en danst daardoor komisch. Alleen na een tijdje heb ik dat wel “gehad”, zij echter niet en gaat nog een tijdje door daarmee. Jammer, vind ik.
In dit optreden is het m.n. haar man, Curro de María, die de kar trekt en de ziel van de voorstelling is. Hij speelt goed, is scherp en altijd “aanwezig”, seint aan anderen en speelt geweldig. De zangers zijn niet helemaal in hun goede doen: Antonio Campos en Antonio Núñez “El Pulga” vallen die avond een beetje tegen.
Met een Zambra, gezongen door El Pulga, danst Lupi met mantón een einde aan de voorstelling.
Dinsdag is het de beurt aan Anabel Moreno en Jesús Fernández. Anabel is jaren geleden als Granadese naar Madrid vertrokken en is hier nu om haar eerste voorstelling samen met Jesús op haar geboortegrond te geven. En ze blijkt de verrassing van de avond te zijn, want ze danst erg goed. Beide dansers doen samen twee dansen en vervolgens ieder hun solo. De gezamenlijke dansen waren een Seguiriyas en een Tangos de Granada. Vervolgens danst Jesús Fernández een Soleá por Bulerías waarin hij laat zien over een uitstekend ritmegevoel en voetentechniek te beschikken.
Anabel is het toetje; ze danst een Soleá waarin duidelijk te zien is dat ze afkomstig is van Sacromonte. Erg mooi, degelijk, gewoon erg goed. Van haar gaan we nog meer horen.
Jesús Fernández en Anabel Moreno
Woensdag mocht Patricia Guerrero optreden. Was ze jarenlang een belofte, langzaamaan wordt ze onderdeel van de gevestigde orde. Ze is nog jong, maar met een eigen stijl zorgt ze wel dat ze opvalt in de nieuwe lichting dansers en danseressen. Ze trad op met haar nieuwe voorstelling “Touché”. Ze is zonder een spoor van twijfel de beste danseres die deze week in Granada optrad. En met een gedurfde voorstelling waarin de elektrische viool, bespeeld door Bruno Axel, een grote rol speelt. Ze begint de avond met een seguiriyas waarin ze laat zien wat een goede danseres ze is. Begeleid door de zanger José Ángel Carmona, gitarist Paco Iglesias en percussionist Agustín Diassera vervolgt ze met Soleá apolá. De verrassing van de avond is als de viool, nu niet elektrisch versterkt, het tweede deel van Bach’s Chaconne speelt in Romance por Tonás.
Ze eindigt de avond por Tangos waarin ze wederom etaleert dat ze een danseres is op weg naar grootsheid.

Patricia Guerrero
De donderdag, laatste dag van deze week, laten 5 jonge flamencoartiesten zien dat ze aan de deur kloppen.
Marta “la Niña” en Alicia Morales zingen zich een weg uit de onbekendheid. Alicia, begeleid door de gitarist Álvaro “El Martinete” zingt een Granaína en vervolgt met seguiriyas. Marta, meer klassiek geschoold, zingt Milonga en een Caña. Ze werd begeleid door de gitarist Antonio de la Luz. De avond werd met dans besloten: het was Rocío Montoya, woonachtig in de U.S.A., die liet zien dat de kunst beheerste. Ze eindigden gezamenlijk por Bulerías.
|
|