|
Cristina Heeren leverancier Bienal
19 augustus 2014:
Tijdens de komende Bienal de Flamenco de Sevilla zijn er een relatief groot aantal oud-leerlingen van de Flamencostichting Cristina Heeren die er zullen optreden. Dat zullen ze met een grote glimlach ontvangen bij Cristina Heeren en dat is natuurlijk ook een compliment, als je een flamenco-opleiding runt.
Rocío Márquez
Ik vind er ook een minder positieve kant aan zitten. Voor gitaar kan ik niet spreken, want daar heb ik écht geen verstand van. Voor dans zit ik er neutraal in (hoewel, zouden dansers als Barullo, Farruquito en Fuensanta la Moneta ooit bij Cristina Heeren opgeleid kunnen zijn....nee, ik denk het niet), maar voor zang hoor ik links-en-rechts ook wel eens kritiek. Kritiek die ik wel herken.
De bij Cristina Heeren afgestudeerden zouden het “flamencogevoel” missen, de rauwheid ontberen, het improvisatievermogen ontbreekt en “glad” opgeleid zijn, waardoor de zang meer lijkt op het zingen van ingestudeerde liedjes dan van flamenco.
David Lagos
Ik herken dat gevoel wel een beetje. Sommigen zijn erg lyrisch in hun zang en soms klinkt het bijna alsof ze Zuid-Amerikaanse liedjes zingen in plaats van flamenco. Dat wil overigens voor mij niet zeggen dat het niet fijn is om naar hen te luisteren.
Kijk dat zangers als Guillermo Cano, Rocío Márquez, Argentina, Jeromo Segura, Gema Caballero, Sebastián Cruz, etc. hun opleiding bij Cristina Heeren hebben gevolgd of afgemaakt, is toch wel terug te horen aan hun manier van zingen. Ik bedoel kun jij je voorstellen dat er zangers als Miguel Poveda, David Palomar, Jesús Méndez, Antonio Campos, David Lagos of José Valencia opgeleid zouden zijn bij Cristina Heeren; dacht het niet en ik denk – of misschien vraag ik het me wel af – of dat dus ook niet te horen is.
Gema Caballero
Maar ja, daar kan natuurlijk iedereen anders over denken, het anders horen en er een andere mening op na over houden.
Hoe dan ook; Cristina Heeren-studenten laten tijdens de komende Bienal in Sevilla van zich horen en laten zich zien!
Datum |
Naam artiest(en) / oud leerlinge(en) |
|
|
|
|
13 september |
Rafael Vilchez (Dans) |
Kaartjes |
|
|
|
13 september |
Lucía Álvarez «La Piñona» (Dans) |
Kaartjes |
|
|
|
14 september |
Rocío Márquez (Zang) |
Kaartjes |
|
|
|
15 september |
Manuel de la Luz (Gitaar) |
Kaartjes |
|
|
|
19 september |
Yasaray Rodríguez (dans) en Rosa de Algeciras (zang) |
Kaartjes |
|
|
|
19 september |
Florencia O’Ryan (dans), Laura Santamaría (dans) en Alberto Sellés (dans) in het Ballet Flamenco de Andalucía |
Kaartjes |
|
|
|
20 september |
Rocío Márquez (zang: gastartiest van Esperanza Fernández) |
Kaartjes |
|
|
|
20 september |
Lole de los Reyes (danst in de Cía. van Manuela Carrasco) |
Kaartjes |
|
|
|
20 september |
Gema Caballero (zingt in de Cía. van Belén Maya) |
Kaartjes |
|
|
|
22 september |
Rocío Bazán |
Kaartjes |
|
|
|
24 september |
Raúl Cantizano (gitaar) |
Kaartjes |
|
|
|
25 september |
Antonio Molina «El Choro» en Lucía Álvarez «La Piñona» (dansen in de Cía. Tablao El Arenal) |
Kaartjes |
|
|
|
26 september |
Naique Ponce (zingt in de Cía. van Anabel Veloso) |
Kaartjes |
|
|
|
29 september |
José Manuel Ramos «El Oruco» (doet palmas in de Cía. van Rocío Molina) |