finale
 Home
Home > Noticias > Nieuwsberichten > Finalisten Cante de las Minas bekend

Finalisten Cante de las Minas bekend

16 augustus 2014:
Nadat de afgelopen 3 avonden de halve finales geweest zijn, heeft de jury vannacht de finalisten bekendgemaakt van het 54e Flamencofestival cante de las Minas. In de halve finales deden 28 artiesten mee: 15 zangers, 3 gitaristen, 6 dansers en 4 “instrumentalisten”. In de fianel blijven 9 artiesten over; 4 zangers, 1 gitarist, 2 dansers en 2 “instrumentalisten”. Dat er 1 gitarist in de finale zit wil niet zeggen dat hij automatisch de Bordón Minera zal winnen: het zou immers niet de eerste maal zijn dat in een jaar bepaalde prijzen helemaal niet toegekend werden i.v.m. het onrbreken van de noodzakelijke hoge kwaliteit van de deelnemers.

Marimba
Antonio Moreno

De finale vindt vanavond plaats en de te winnen hoofdprijzen zijn; de Lámpara Minera (+ 15.000,-) voor de zangers, de Bordón Minera (+ 6.000,-) voor de gitarist, de Desplante (+ 9.000,-) voor de dansers en de Filón (+ 6.000,-) voor de flamenco instrumentalisten. Het is een beetje een raar woord om te gebruiken “instrumentalisten”, maar bedoeld wordt iedereen die een ander instrument bespeeld dan een gitaar.
Finalisten zijn:
Zang: Sebastián Cruz Márquez (Huelva), Miguel Montero Martín “Miguel de La Tolea” (Barcelona), David Lagos Aguilar (Cádiz) en María José Pérez Rodríguez (Almería).
Dans: Juan Antonio Fernández Montoya “Barullo” (Sevilla) en Yolanda Osuna Linares (Córdoba).
Gitaar: José Tomás Jiménez Villalta (Ciudad Real).
Instrumentalisten: Gautama del Campo Peñalver (Sevilla - saxofoon) en Antonio Moreno Sáenz (Sevilla - marimba: verwant aan de xylofoon).
De jury bestaat uit de ex-danseres Blanca del Rey, de flamencoloog José Manuel Gamboa, de schrijver Ramón Soler Díaz, de schrijver, journalist en flamencoloog Antonio Parra Pujante en José Cros Zaplana, flamencokenner van de Minerastijlen en zoon van Pencho Cros die in het verre verleden 3 maal de Lámpara Minera won.

Sebastián Cruz

Daarnaast zijn gisteren ook de cursussen afgesloten. Er werden er drie gegeven:

• "I Seminario Flamenco para Instrumentos Melódicos" (door Óscar de Manuel)
  • "Curso Historia del Flamenco" (door Juan Vergillos)
  • "Curso de Iniciación y Técnicas avanzadas de Cajón" (door Guillermo García)

Hieraan deden in totaal 35 cursisten mee. Die kwamen vnl. uit de regio Murcia, maar ook uit andere delen van Spanje zoals Alicante, Madrid, Granada en Valencia en daarnaast waren er twee Japanse leerlingen.
De cursus Flamenco para Instrumentos Melódicos werd afgesloten door de 13 leerlingen die een uitvoering van het geleerde gaven. Ze speelden 3 stukken; een Tangos, Tanguillos de Cádiz en een melodische Bulería.

barullo
Barullo

Bij het bekend worden van de 28 deelnemers aan de halve finales voorspelde ik een aantal kanshebbers, en tot nu toe mag ik nog hopen dat dat nog gaat uitkomen. Bij de gitaristen en instrumentalisten moest ik passen: ik kende er geeneen. Bij de dansers zag ik een wedstrijd ontstaan tussen Yolanda Osuna en Barullo en bij de zangers tussen Sebastián Cruz en David Lagos. Ik denk nu dat Lagos en Barullo zullen winnen. We zullen zien...

david lagos
David Lagos

Ga naar vorig nieuwsbericht
Noticia
Ga naar volgend nieuwsbericht
Ga naar het overzicht van nieuwsberichten Ga naar het vorige nieuwsbericht Ga naar het volgende nieuwsbericht

neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía