Flamenco machine: een flamenco-app
5 augustus 2014:
Flamenco is niet makkelijk te leren en al zeker de ritmes en melodieën niet, want die zijn afwijkend van hetgeen gemiddeld in onze westerse muziek voor de hand ligt. Om je daarbij te helpen zijn er diverse app’s inmiddels op de markt gekomen en nu is er weer een nieuwe app: "Flamenco machine".

Met de dan beschikbare ritmes en melodieën kun je bijvoorbeeld zélf een Bulerías in elkaar zetten en afspelen. En dat dus zonder zelf muziek te kennen / kunnen.
Er zijn 5 kanalen voor je beschikbaar; gitaar, cajón, zang, palmas en geluidseffecten.
Als je de app voor het eerst opent zal er een Bulerías voor je gespeeld worden om te laten zien hoe e.e.a. werkt en er uit ziet. Maar je kunt natuurlijk ook met de optie “new song” direct aan je eigen compositie beginnen. Je eindresultaat kun je vervolgens makkelijk delen via Facebook, Twitter of Whatsapp.
Hij is te downloaden via Google Play of via de Apple Appstore (zoek op flamenco machine).
De app is gratis en dus als je bijvoorbeeld geregeld met de trein reist.... dan heb je wat te doen.
Inmiddels heb ik vanavond zelf maar eens die app gedownload en geprobeerd.
Mmmwwhoaaa, resultaat valt me niet mee. Het samenstellen is niet zo'n groot probleem, maar het eindresultaat vind ik ritmisch niet helemaal goed "zitten". Dat heeft - als het goed is - niks met mijn samenstelling van de onderdelen te maken, als wel de ritmische inhoud van de stukjes.
Gewoon om te proberen heb ik 6 tijdsdelen gebruikt en 4 "regels":
regel 1: guitar 1 / guitar 1 / guitar 1 / guitar 1 / guitar 2 / guitar 3
regel 2: leeg / box 1 / box 1 / box 1 / box 4 / box 4
regel 3: leeg / leeg / leeg / voice 2 / voice 3 / leeg
regel 4: leeg / leeg / clap 8 / clap 13 / clap 13 / clap 13
En het eindresultaat klinkt ritmisch naar mijn mening niet goed op elkaar aangesloten, en dat zou toch wél de bedoeling moeten zijn. Of doe ik zelf iets verkeerd....?
|