|
Un alma Minera, met veel dans
11 augustus 2014:
De tweede avond van de gala-avonden van het festival Cante de las Minas werd gewijd aan een optreden van de flamencogitarist Niño Josele en de dansgroep van het festival, het “Ballet Flamenco del Cante de las Minas”.
De avond werd geopend met het eerste solo-optreden ooit van de flamencogitarist Juan José Heredia “Niño Josele” in het festival Cante de las Minas. Hij is een van de ontdekkingen van de overleden Paco de Lucía en reisde ook met hem mee over de wereld in de “Cositas Buenas” tournee, als tweede gitarist. Hij vertoonde zijn technische kunnen in de voorstelling die gebaseerd is op zijn laatste nieuwe, en zevende, CD “El mar de mi ventana”. Het publiek reageerde enthousiast op zijn spel. Na afloop onthulde hij de met zijn naam gegrafeerde steen in het plein, de Avenida del Flamenco, voor de Mercado Antiguo.

Na de pauze ging het programma door met het ballet Flamenco del Cante de las Minas. Zij brachten hun voorstelling “Alma Minera” over de historie van La Unión, het mijnwerk en de sociale tragedies die daaromheen spelen, maar ook over flamenco en de café cantantes.
De voorstelling is gechoreografeerd door Javier Latorre, Miguel Ángel Rojas, Carlos Rodríguez en Ángel Rodriguez, met muziek van Fran Tornero en onder regie van Clotilde Corví en Beatriz Arce.
De laatste dagen was er veel gedoe rondom de groep. Er werd gesproken over de noodzaak tot improvisatie en stokkende creatieve processen. Ook de afstand tussen Madrid (choreografen) en la Unión (de dansers) zou de kwaliteit van de voorstelling niet ten goede gaan komen, was de verwachting. Maar daar was helemaal niets van te zien. De dansers werden warm ontvangen door het publiek en de voorstelling liep gewoon goed incl. enkele zeer goede delen, maar helaas ook enkele delen die niet goed op elkaar aansloten waar nog aan gewerkt dient te worden.
Natuurlijk is het ontstaan van flamenco al vaker onderwerp van een choreografie geweest en dan bestaat altijd de neiging om het te groot te maken, maar dat gebeurt hier nu niet.
Het ritme van de voorstelling wordt eigenlijk alleen doorbroken door een Farruca die veel te lang duurt.
Er waren 9 dansers en 6 danseressen die aan de voorstelliong meededen, naast de gastartiesten van de avond: Ángel Rojas, Carlos Rodríguez, Curro de María en Rocío Bazán. Opvallend was de mooie zang van Rocío Bazán m.n. in de Tangos de Málaga.
|
|
 |
|
|