Festival van Jerez is begonnen
22 februari 2014:
“Wij zijn aangekomen: het festival kan beginnen!” Iets in die geest dacht ik toen ik gisternamiddag voor het hostal uit de taxi stapte die ons van het vliegveld gebracht had. Geen vertragingen en zelfs 15 minuten eerder dan gepland landden we in Jerez. Wauw, Iberia deed waar we voor betaald hadden. Dat is de afgelopen jaren wel eens anders geweest.
Later hoorde ik overigens dat er 's avonds, bij de aankomst van andere leerlingen, een wilde taxistaking bij het vliegveld uitgebroken was. Gevolg: chauffeurs die wilden rijden en zij die wilden staken. Auto's werden bekrast van de rijders en de politie moest ingrijpen. Arrestaties volgden, maar gelukkig kwamen de flamencoliefhebbers met stakingbrekers bij hun hotel aan. Wat was er aan de hand? In deze economisch barre tijden in Spanje accepteren de taxichauffeurs uit Jerez het niet dat er ook chauffeurs van andere steden en dorpen bij het vliegveld komen staan en zo een graantje meepikken van de samenloop van omstandigheden dat er nu een flamencofestival is en dit weekend Jerez sherrystad is en dat er een wijnconferentie plaatsvindt. Veel klandizie dus. Ze spraken af dat er een "minimumbezetting" was van 10% van het normale aantal taxi's. En dat ging dus fout.

Kojima toornt hoog boven de rest uit
Maar het begon gisterenavond nog niet echt voor mij. De openingsvoorstelling was er een van Javier Latorre en de Japanse danser Shoji Kojima die met hun companie op het podium de aftrap gaven voor het Festival.
Nu heb ik die (Japanse) man in 2011 zien optreden in zijn voorstelling “La Celestina”. Daar kreeg ik last van plaatsvervangende schaamte bij. Ik begrijp dat hij een goede danser is geweest en in Spaanse tablaos opgetreden heeft: dat is voorwaar geen sinecure voor een Japanner! Dus alle waardering en respect daarvoor net als voor zijn leeftijd: 75 jaar. Maar wat ik dus die ene keer zag, vond ik oprecht tenenkrommend, dus het risico van ruim 74,- (2 entreekaartjes) weggooien was mij te groot.

Zoals gezegd openden ze dus gisteravond het Festival: er stonden op momenten blijkbaar 30 dansers op het podium in de voorstelling “Fatum!”. Deze voorstelling is gebaseerd op “La Forza del destino” van Verdi en “La fuerza del destino” die eind jaren 80 door de companie “Ziryab Danza” gechoreografeerd door dezelfde Javier Latorre op de planken gebracht werd.
De hoofdrollen in de voorstelling zijn weggelegd voor Shoji Kojima, Cristina Lozano, Sara Calero, Javier Latorre, Hugo López en La Moneta.
Zo te zien is het een soort van Flamenco-balletachtige voorstelling geworden. Vooral als er grote groepen gelijktijdig gaan dansen dan haak ik af. Maar O.K., dat ligt je of niet. Als de opname een afspiegeling van de voorstelling is, dan hebben ze er voor gekozen om Kojima niet groots in te zetten, en dat is in ieder geval verstandig, met alle respect dat hij vanuit zijn verleden verdient.
En hoewel Javier Latorre een groot choreograaf is, denk ik dat hij ook aan een afscheid van het podium als danser zou moeten denken. Vanavond begint “mijn” festival ook gewoon met Eva la Yerbabuena. Mijn vriendin begon vanochtend al met haar lessen. Ik ga nu onze entreekaartjes en mijn vriendin ophalen...
|