canales
 Home
Home > Noticias > Nieuwsberichten > Fijne voorstelling van Canales c.s.

Fijne voorstelling van Canales c.s.

24 februari 2014:
Vanavond was het de beurt aan een aantal samenwerkende artiesten; een ontwikkeling die je steeds vaker ziet; minder soloprojecten en meer samenwerking. Dat zal deels ingegeven worden om zo het financiële risico te spreiden en anderzijds geeft het veel mensen energie en nieuwe inspiratie om collegadansers direct aan het werk te zien c.q. mee aan het werk te gaan. M.a.w.: we moeten daaraan gaan wennen, maar dat is overigens geen probleem, want het leidt geregeld tot mooie voorstellingen. Zo ook vanavond!

Rodriguez
Carlos Rodriguez

Er stonden goede dansers op het podium én van diverse generaties: Antonio Canales, Carlos Rodríguez, Karime Amaya (inderdaad, ver familie van Carmen) en Jesús Carmona. En het was goed; allemaal flamenco. En ik was even bang dat dat anders zou zijn: de voorstelling stond onder leiding van Ángel Rojas en die ken ik van zijn eigen voorstellingen die hij doet met Carlos Rodriguez. Weliswaar dan geen rare moderniteiten, maar wel meer Spaans balletachtig dan flamenco-flamenco. Maar dat was het dus vnl. niet: mooi! Achter mij zaten een heel stel Jerezanen en die gingen geregeld uit hun dak. Een opluchting na gisteravond (Eva la Yerbabuena), want jaarlijks denk ik wel eens dat het snel afgelopen zal zijn met de flamenco waar IK van hou en dat er alleen iets overblijft waar sommige anderen van houden, en dat zou IK in ieder geval jammer vinden.

Jesus Carmona
Jesús Carmona

Anderzijds: ik vertelde gisteren dat je in Villamarta altijd kon rekenen op een staande ovatie, en soms moet ik wel eens terugkomen op mijn woorden, maar zelden zo snel als nu.... dat gebeurde nl. gisteravond niet; géén staande ovatie! Ik heb er zelf sowieso niks mee, tenzij ik het écht helemaal geweldig vind, maar ondanks de in mijn ogen goede flamencovoorstelling kregen ze dus geen staande ovatie. Het kan verkeren. Mijn nieuwe hypothese is dan ook dat, nu de zaal voor meer dan 80% gevuld is met niet-Spanjaarden die een een hele andere vorm van flamenco / dans waarderen dan de Spanjaarden (en toevallig ik). Ben benieuwd wanneer ik dáár weer terug op moet komen...

Er vielen wel een aantal kleine dingen op. Even per danser:
Carlos Rodriguez opende van de dansers het bal. Hij begon redelijk flamenco-balletachtig maar dat veranderde tijdens zijn dans steeds meer in flamenco-flamenco (ik weet even niet hoe ik anders moet uitdrukken dat het méér flamenco werd). Mooi om te zien, goeie techniek, draaide wel veel, maar O.K., mooie flow.
Karime
Karime Amaya
Jesús Carmona had ik die middag al aan het tafeltje naast me gezien op het terras en toen viel me al zijn energie op; de man moet ADHD hebben en dat zie je in zijn dansen terug. Erg veel héél snel voetenwerk, flitsende voetentechniek en een hoop “geweld” dus. Daardoor gaat de nuance vaak verloren en wordt het één brij aan voetenwerk. Beetje jammer.
Wat wel opvallend was, was dat hij een uitgebreid voetenwerk deed, alleen begeleid door palmeros en de cajonspeler, op een maatsoort in zeven! Die kennen we niet in flamenco. Het viel nauwelijks op, maar ik voelde iets afwijkends in het ritme en toen ik feitelijk ging meetellen was het al snel duidelijk: in zevenen! Grappig.
Karime Amaya. Die heb ik nu in maart 2012 solo zien optreden, in maart 2013 met Farruquito en nu dus in deze voorstelling en ik zie haar langzaamaan veranderen. Dat woeste gaat er een beetje vanaf en het wordt wat meer mainstream, en dat is jammer want daarmee verdwijnt heet eigenheid.
Tja en dan Antonio Canales. Wat mooi was om mee te maken was de reactie van de zaal toen hij opkwam; applaus was zijn deel, als enige bij zijn opkomst al. Wat jammer is dat de man, ondanks dat hij héél flamenco is, weinig in zijn dans doet. Het komt op mij over als iemand die weliswaar beschikt over een fabelachtige techniek, maar vooral van binnen voelt en daar maar weinig van naar buiten laat gaan, via zijn dans. Je ziét gewoon dat hij meer flamenco is dan de andere drie bij elkaar, maar toch doet hij (te) weinig en dat is jammer.

antonio Canales
Antonio Canales

En ondanks al mijn “jammers” hiervoor vond ik het een heel leuke en onderhoudende voorstelling waarin ik alleen maar even een dipje kreeg bij Karime Amaya toen zij Caracoles ging dansen met twee andere danseressen; dat was mij teveel een soort van dansgroepgebeuren en daar sprong ze zelf te weinig uit.
Verder werd er tijdens de voorstelling opeens een pauze ingelast; onaangekondigd en verrassend. Zelf denk ik dat het te maken kan hebben met de geluidsproblemen die er af en toe waren. Soms knalden letterlijk de storingsgeluiden door de speakers en na de pauze was dat niet meer.

Het was een voorstelling waar ik er meer van wil zien, maar gezien het ontbreken dus van een staande ovatie, bevind ik mij in een minderheidsgroep.
Vanavond om 19:00 uur naar Londro luisteren en om 21:0 uur naar de voorstelling van Belén Maya kijken. Ik verheug me er op!

Ga naar vorig nieuwsbericht
Noticia
Ga naar volgend nieuwsbericht
Ga naar het overzicht van nieuwsberichten Ga naar het vorige nieuwsbericht Ga naar het volgende nieuwsbericht

neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía