curao
 Home
Home > Noticias > Nieuwsberichten > Leuk experiment dat navolging verdient

Leuk experiment dat navolging verdient

23 februari 2014:
Vannacht rond de klok van 24:00 uur was mijn volgende “voorstelling”. We trokken naar de Sala Paúl om te gaan luisteren en kijken naar “Carmen Amaya. Cien años y un día de baile”. Natuurlijk naar aanleiding van de 100e herdenking van haar geboortedag werd er deze keer speciaal aandacht geschonken aan Carmen Amaya.

curao
Manuel Curao

Het bleek een soort van mix van een conferentie en een dansvoorstelling te zijn. Onder leiding – en naar idee – van Manuel Curao (Radio- en TV-flamencopresentator) werden we meegenomen in het leven van Carmen Amaya. Hij vertelde over omstandigheden en leven, zowel privé als artistiek, van Carmen Amaya en deed dat met een hele warme aansprekende manier van vertellen. De feiten én anekdotes werden afgewisseld met geluidsopnames van interviews, historisch beeldmateriaal en met dans door “La Piñona”. Een superstrakke danseres qua voetenwerk. Groot ritmegevoel en uitstekende uitvoering, alleen weinig uitstraling en als je dan na afloop buitenkomt herinner je je inderdaad nog alleen het voetenwerk: niet de dans en niet de danseres. Maar O.K., ik begreep ook dat ze inviel, want de plek was eigenlijk voorbestemd geweest voor Mercedes Ruíz. Waarom zij er niet stond? Geen idee.

pinona
La Piñona (achtergrond: Moi de Morón)

Blijft wel de vraag hoe handig de planning van dit gebeuren was. Om middernacht beginnen te praten en stukjes luisteren en zien van en over Carmen Amaya. Relatief weinig dans van een relatief onbekende danseres, met als potentiële toeschouwers, dansleerlingen die morgen weer dansles hebben; hoeveel mensen komen dáár dan op af? Nou, ik heb ze geteld: 40, maal de entree van 15,- = 600,-. Daarvoor kwam Manuel Curao (zicht- en hoorbaar nerveus) opdraven, La Piñona die danste, een gitarist en Moi de Morón die zong. Dan de zaalhuur er vanaf en dan moet je niet al het werk eraan voorafgaand tellen, want dan word je moedeloos van die opbrengst. En ik vond dat écht jammer. Het verdiende meer toeschouwers en was onderhoudend om naar te kijken en luisteren. Je zou dit in principe steeds kunnen herhalen voor meer / andere artiesten uit vervlogen tijden: leuke beelden, mooie geluidsopnames, iemand die na gedegen onderzoek over het privé en artistieke leven van de betreffende artiest vertelt: een idee voor de Biënnale in Nederland...?

Ga naar vorig nieuwsbericht
Noticia
Ga naar volgend nieuwsbericht
Ga naar het overzicht van nieuwsberichten Ga naar het vorige nieuwsbericht Ga naar het volgende nieuwsbericht

neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía