|
Halve finales Cante de las Minas
20 juli 2014:
In totaal 28 deelnemers doen mee aan de halve finale voor de belangrijke flamencowedstrijd “Cante de las Minas” in La Unión (Murcia). Deze worden op 13, 14 en 15 augustus gehouden. Degenen die doorkomen hebben een plek in de 54e finale.
Oorspronkelijk schreven zich 170 deelnemers in en 50 daarvan bereikten de tweede ronde. Die werd overigens door het hele land georganiseerd, zoals in Albacete, Granada, Valladolid, Murcia en Madrid.
Van de halve finalisten zijn er 15 zangers (voor de belangrijke Lámpara Minera), 3 gitaristen (Bordón Minero), 6 dansers (El Desplante) en 4 “instrumentalisten” (Filón).

Gegroepeerd naar geboorteplaats zijn er 7 van Sevilla, 5 van de provicie Cádiz, 3 van de provincies Huelva, Málaga en Almería, 2 uit Córdoba en Madrid ieder en 1 uit Barcelona, Tarragona en Ciudad Real.
De jury bestaat dit jaar uit:
Blanca del Rey (ex-danseres en eigenaresse van Tablao Flamenco Corral de la Morería).
Juan Verdú, directeur van het SUMA festival in Madrid, flamencojournalist en -schrijver.
Ramón Soler, wiskundeleraar uit Málaga en flamenco-onderzoeker met veel flamencoboeken op zijn naam.
José Cros (“Pepe”), zoon van Pencho Cros en kenner van de Cantes Mineros.
Antonio Parra, schrijver, journalist en flamencoloog.

De data van de halve finale en de namen van de halve finalisten zijn:
Woensdag 10 augustus:
Alfonso Aroca (Córdoba), piano
Miguel de la Tolea (Barcelona), zang
La Boterita (Málaga), zang
Inés Rubio (Tarragona), dans
Filomena Auñon (Madrid), zang
José Tomás (Ciudad Real), gitaar
“Niño De Gines” (Sevilla), zang
Rocío Garrido (Almería), dans
“María Canet” (Almería), zang
María Portillo (Sevilla), zang
Donderdag 11 augustus:
Antonio Moreno (Sevilla), Marimba
Amalia Andújar (Madrid), zang
Beatriz Mórales (Cádiz), dans
Sebastián Cruz (Huelva), zang
Tamara Aguilera (Sevilla), zang
José Serrato (Sevilla), gitaar
María Moreno (Cádiz), dans
“Cristina Soler” (Huelva), zang
Vrijdag 12 augustus:
Antonio Romero (Málaga), Piano
Gautama Del Campo (Sevilla), Saxofoon
Beatriz Romero (Huelva), zang
Nazaret Cala (Cádiz), zang
“Barullo” (Sevilla), dans
David Lagos (Cádiz), zang
María José Pérez (Almería), zang
Yolanda Osuna (Córdoba), dans
Francisco León (Cádiz), gitaar
“Rosi Campos” (Málaga), zang
En als je die lijst zo nakijkt dan komen daar een paar bekende namen langs. Dat zijn voor mij dan ook – op basis van hun aangetoonde kwaliteiten, maar ook op basis van hun ervaring, dan ook direct kanshebbers.
Bij zang zijn dat voor mij:
“Niño De Gines”,
Sebastián Cruz, die vorig jaar eveneens meedeed, “Cristina Soler”,
Nazaret Cala,
María José Pérez, maar vooral David Lagos, die inmiddels ook al 2 albums op zijn naam heeft staan.
Het zou kunnen dat het tussen Lagos en Cruz gaat, maar dat is op afstand en een aantal van de deelnemers nog nooit gehoord hebbende.
Van de gitaristen klinkt geen naam mij bekend in de oren, maar dat zegt misschien meer over mijn kennis van zaken dan over de kwaliteit van de artiesten.
Bij de dansers kom ik echter weer wél bekenden tegen, zoals: Yolanda Osuna, maar vooral Barullo. Ik gok op hem als winnaar van de Desplante, uiteraard weer zonder de anderen gezien te hebben, maar puur op naam.
We zullen zien wat mijn voorspellingen waard zijn. Vorig jaar zat ik er naast...
|
|