|
Joaquín Cortés in “Gitano”
3 mei 2014:
De flamencoshowdanser Joaquín Cortés (Córdoba, 1969) brengt zijn nieuwe voorstelling naar Barcelona waar “Gitano” gisteren haar wereldpremière beleefde in het Teatro Tivoli.
In zijn eigen woorden is deze show een reis over vanuit zijn eigen ontwikkeling als artiest richting de ontdekking van andere culturen. Klassiek, Gospel, Jazz en Afrikaanse ritmes en dat alles dus gecombineerd met flamenco. Dans die bij aanvang de flamencowereld opschudde, die een nieuw publiek aanboorde dat hem geweldig vindt tot aan heftige kritiek die hij krijgt van de flamencopuristen.
Het is een voorstelling van een uur en drie kwartier in twee verschillende delen zonder pauze.
In het eerste deel belooft hij vooral flamenco te dansen en in het tweede deel gaat hij de samenwerking aan met de diverse andere zojuist genoemde muzieksoorten. Er dan naast Joaquín zelf, nog 8 danseressen, 2 dansers, 17 muzikanten en een flamencogroep van 8 zangers. Zijn kleding wordt zoals wel vaker door zijn vriend en bewonderaar Georgo Armani verzorgd.

Joaquín Cortés begon zijn carrière op veertienjarige leeftijd als danser in het Nationaal ballet van Spanje. Inmiddels is hij ook al enige malen gevraagd om deze groep te leiden, maar dat heeft hij steeds geweigerd. Hij wil dan liever zijn privégroep met alle mogelijkheden om te creëren zonder afhankleijk te zijn van politici / politieke spelletjes, zoals hij dat benoemd. Hoewel hij het gelijktijdig gekkenwerk noemt dat hij de wereld rondtrekt met zijn groep die uit 40 personen bestaat.
Hij baalt er wel van dat hij in zijn eigen land weinig erkenning krijgt voor zijn werk, terwijl hij in New York, Rusland of Japan een theater tot zijn beschikking gesteld kan krijgen om het jaar rond voorstellingen te maken. Maar daar ziet hij vanaf omdat hij graag in zijn thuisland woont.
Naar mijn idee is het een danser die een show maakt van zijn voorstelling (hij danst bijvoorbeeld iedere voorstelling met ontbloot bovenlijf zonder duidelijke toegevoegde waarde) en daar een groot - niet flamenco - publiek mee vermaakt, waarin ik echter weinig oprechte emotie en integere flamencodans zie; maar ja, ik ben dan ook waarschijnlijk een van die verfoeide puristen…Aangezien er echter ook anderen zijn die genieten van zijn optredens heb ik deze aankondiging tóch maar op mijn site gezet, die is immers niet alléén voor mezelf.
Ik heb hem overigens nog nooit in de afgelopen 10 jaar op een groot flamencofestival aangetroffen tussen de optredens; niet in het festival van Jerez, toch het grootste flamencodansfestival, niet tijdens de Bienal de Flamenco de Sevilla, niet tijdens het festival "Cante de las Minas". Misschien wordt hij niet gevraagd, misschien is hij te duur, misschien is hij steeds dan niet beschikbaar omdat hij op tournee is, misschien wil hij niet: geen idee.
|
|
 |
|
|