|
“Peleando y punto”van Pele
28 september 2014:
Gisteravond kwam in het Teatro La Maestranza een aantal artiesten bij elkaar die ertoe doen… In één voorstelling El Pele en Farruquito hebben zitten en daarnaast mensen als Dorantes, Bernardo Parilla, Fuensanta la Moneta en een geweldige begeleidingsgitarist als Manuel Silveria (ik hoop dat hij er in Nederland tijdens de Biënnale ook bij is) is weinig theaters gegeven.

Na afloop van de vorige editie van de Bienal kreeg Pele een Giraldillo omdat hij verantwoordelijk was voor een magisch moment tijdens de Bienal bij het zingen van een soleá. Deze avond werd echter één láng magisch moment.
Hij opende de avond met een donderende Tonás, tegen de Cordobese Mezquita op de achtergrond, die tot in elke hoek van het theater gevoeld werd.
Het werd een erg mooie voorstelling waarbij hij natuurlijk ook bijgestaan werd door grote artiesten. Zo zat een goed spelende Dorantes achter de piano die hem bij een Malageuñas begeleidde en stond Farruquito, gewoon méér geïnspireerd dan in zijn éigen voorstelling een paar dagen geleden, geweldig te dansen. Fuensanta danste vervolgens een Zambra, vrij in compás, en gastzangeres Ercarnita Anillo durfde een duet aan met Pele.
Daarna zong Pele een Seguiriyas, iets waar je van verwacht dat de kwaliteit vanaf spat bij Pele, en hij stelde ons daarin niet teleur. Manuel Silveria begeleidde Pele alsof zijn ogen met een touwtje aan Pele waren verbonden: hij verbrak geen moment het directe contact met de maestro; mooi om te zien én te horen. Vervolgens sloot Pele af met een heel mooie Soleá, waarin hij geweldig mooi “gas gaf” én terugnam, die hij opdroeg aan de in het publiek aanwezige Vicente Amigo.

|
|
 |
|
|