9 april 2015:
Het Festival de Jerez heeft bekendgemaakt dat de geaccrediteerde critici, aanwezig bij het Festival de Jerez, de Sevilliaanse danser Israel Galván bekroond hebben met hún prijs: de prijs van de critici, voor zijn voorstelling “Fla.co.men”.
Dat werd gisteren door de voorzitter van de Cátedra de Flamencología de Jerez bekendgemaakt. Galván kreeg de meerderheid van stemmen en dat kan ik bevestigen (dat het niet unaniem was) want yours truly mocht ook stemmen en die heeft zeker niet Israel Galván gekozen. En het gekke is dat ik juist bij de afloop van déze voorstelling nu eens goed gekeken heb naar de reacties van de critici die om mij heen zaten: nauwelijks applaus
.
Maar o.k., ik wil daar helemaal niks mee suggereren, maar het viel me wel op. Er zullen een heleboel critici hebben mogen stemmen die blijkbaar niet in mijn directe nabijheid zaten of die ik niet herkend heb als zodanig tijdens het 2 weken durende festival.
Het is de oudste prijs die uitgereikt wordt vanuit het festival. Vorig jaar was het Belén Maya die ‘m won met haar voorstelling “Los Invitados”. In het daaraan voorafgaande jaar was het Isabel Bayón. De eerste maal – in 1999 – won Antonio El Pipa de prijs en in de daaropvolgende jaren waren o.a. Antonio Márquez, Sara Baras, Rocío Molina, Joaquín Grilo, Marco Flores en Mercedes Ruiz (zelfs tweemaal: in 2007 en 2011) de gelukkigen.