21 augustus 2015:
I.v.m. mijn vakantie en de gebrekkige (ontbrekende) internetverbinding heb ik de laatste fase van het Festival Cante de las Minas gemist. Zowel in het lezen er van, als in het berichten erover. En dat is – m.n. voor mij – jammer, omdat het wel een belangrijke flamencowedstrijd is.
Zoals jullie wellicht al vanuit andere bronnen weten is het verloop als volgt geweest:
De halve finales werden overleefd door 8 zangers (incl. alle vier de voor mij bekende zangers zoals ik die vooraf aangaf als kandidaten voor de hoofdprijs), 2 dansers (verrassend voor mij, zónder Leonor Leal, dat zal haar ook verrast hebben én zwaar gevallen zijn) en 2 deelnemers met andere instrumenten en werden er géén gitaristen toegelaten tot de finale. Dat is in het verleden wel vaker gebeurd en nu dus weer: de jury vond geen gitarist goed genoeg om in de finale te laten spelen, en dus werd de Bordón Minero dit jaar niet toebedeeld.
Uiteindelijk werd de 30-jarige uit Almería afkomstige María José Pérez de grote winnares van de Lámpara Minera. Zoals verwacht was er geen plek ingeruimd in de finale voor de Japanse kandidaten die dit jaar voor het eerst meestreden voor de prijzen.
Als danseres wees men de uit Granada afkomstige 20-jarige Alba Heredia aan als de rechtmatige eigenaresse van de Desplante 2015.
De Filón ging naar de saxofonist Gautama del Campo
Er ging een speciale jongerenprijs naar de 9-jarige Reyes Carrasco die een Alegría zong.
Inmiddels is de balans opgemaakt en kwam men o.a. tot de conclusie dat de wedstrijd 1.500 nieuwsberichten had gegenereerd en er kwamen ongeveer 20.000 toeschouwers opdagen tijdens de gala-avonden en flamencowedstrijden. Mooie cijfers.