Paco Romero overleden
30 augustus 2015:
In mijn zoektocht over internet naar flamenconieuws kwam ik op de site van de Spaanse krant El Mundo het bericht tegen dat de Clásico Español- / Escuela Bolera- en flamencodanser Paco Romero afgelopen vrijdag overleden is aan de gevolgen van kanker. Hij zou in oktober 74 jaar geworden zijn, ware het niet...
Ik “ken” hem zelf alleen als docent in Amor de Dios waar ik lessen van hem gezien heb en van verhalen van mijn vriendin die lessen bij hem gehad heeft in de jaren 80. Maar hij was veel meer dan dat, in een eerder tijdperk.

Hij werd geboren in 1941 in Madrid en behoorde in de tweede helft van de twintigste eeuw tot de grote leiders van Spaanse Balletten. Zijn leermeesters waren m.n. in de jaren 50 (hij begon op zijn 10e jaar met danslessen te nemen), Monreal, La Quica en Antonio Marín. Hij maakte zelf zijn debuut in het Ballet van de grote Antonio, op 15-jarige leeftijd. Na 3 jaar verhuisde hij naar het Ballet van Mariemma, maar keerde 2 jaar later weer terug naar Antonio.
Antonio Gades vroeg hem ook toe te treden tot het Spaanse Nationale Ballet bij haar oprichting in 1978, waar hij bleef tot 1985. In dat jaar richtte hij zijn eigen Ballet op.

Hij bleef na zijn carrière als danser vooral actief als docent; alle huidige bekende dansers die Clásico Español en Esculea Bolera hebben geleerd, zijn “door zijn handen gegaan” in Amor de Dios. Totdat hij een aantal jaren geleden ziek werd en na een lang ziektebed dus nu overleden is.
Gisteren is hij na de uitvaartdienst begraven in Madrid.
Er is een generatie flamencoartiesten schoksgewijs afscheid van ons aan het nemen...
|