ella
 Home
Home > Noticias > Nieuwsberichten > Sfeerbeeld FdJ: "Ella" van Mercedes Ruíz

Sfeerbeeld FdJ: "Ella" van Mercedes Ruíz

21 februari 2015:
Om 21.10 uur dempte het licht en begon de eerste voorstelling van het Festival de Jerez (FdJ). Eentje in vijf delen: “Zij”, “Herinneren”, “Ziel”, “Vergeten” en “Ik”.
Mercedes Ruiz in zwart ribfluwelen broekpak die voor het gordijn bewoog / danste op zang van Rocío Márquez: een vidalita. En gedurende het eerste kwartier sloeg mij de schrik om het hart; ook gij, Mercedes? Ze bewoog, maar het was geen flamenco. En veel, véél te dramatisch allemaal gebracht. Spanjaarden die dramatisch gaan doen is vergelijkbaar met Spanjaarden die Engels denken te praten: ze begrijpen het alleen zelf. 

mercedes
Mercedes Ruíz

Maar gelukkig sloeg de sfeer na een tijdje om en kwam er toch nog flamenco. Ik dacht tarantos te horen en zien, maar volgens het programma was het levantica en cartagenera. Het zal. Het was in ieder geval David Lagos die met zijn geweldige stem het mooi vertolkte, wat kan die man toch mooi zingen. Het is steeds een genot om zijn enigszins hese stem gevoelig mogen te horen verbuigen. 
Vervolgens een danssolo op Alegrías van Antonio Canales, die als gastartiest aantrad. Leuk, het leek vaak geïmproviseerd en het was zonder twijfel flamenco. Hij kreeg ook erg veel bijval vanuit het publiek. Het was duidelijk dat hij veel krediet hier had en dat men hem graag zag dansen. 
Ze gingen samen - Canales en Ruiz - door, met een onderhoudend stuk waarin ze met castagnetten panaderos uitvoerden; dat zie je maar zelden. Laat ik het zo zeggen; voor mij was dit de eerste maal dat ik dit ooit op een podium zag. Leuk.

mercedes

Het ging bijna ongemerkt over in een Sevillanas, die Mercedes alleen danste met mantón. Gezongen door El Londro, die een goede avond had. Behalve uiterlijk dan; hij had zich conform de nieuwste mode een baard laten staan. Je moet er van houden. Overigens dacht ik in het publiek ook een glimp opgevangen te hebben van Antonio el Pipa, ook met baard. Het moet niet gekker worden.
Rocío Márquez had eveneens, net als Londro en Lagos, een goede avond. Ze mag alleen af en toe wat minder vibrato in haar stem laten doorklinken. Vibrato is bedoeld om de zang spannender te maken. Maar als je doorslaat kan het weer saai worden en erg geforceerd over komen.
Mercedes deed daarna een voetenwerk op tangos en buleria dat enthousiast door haar stadsgenoten, Mercedes komt uit Jerez, werd ontvangen. Nadat Canales en Ruiz weer samen een soort van pas de deux gedaan hebben, die qua dans weinig met flamenco te maken had, ging Antonio solo door met bambera / solea volgens het boekje; volgens mij was het solea por buleria. Het programma zal vast gelijk hebben. Hij danste flamenco en kreeg de toeschouwers zover dat ze enthousiast naar hem begonnen te roepen.

Mercedes Ruiz kwam vervolgens op in bata de cola en danste een mooie Guajiras die geweldig gezongen werd door David Lagos, echt mooi. En ik vond het voor Mercedes haar hoogtepunt van de avond. Er ging trouwens nog even iets fout want Rocío Márquez begon vanuit de coulissen te zingen, maar de geluidsmannen letten niet op en ze bleef onversterkt achter....

We gingen richting einde voorstelling en nadat er een muzikaal intermezzo ( piano, gitaar en percussie) was geweest, dat mij niet aansprak, kwam Mercedes voor de laatste keer op. Deze keer in een rode "kerstjurk" met gouden glitters, gestoken.

kerstjruk

Ze eindigde de avond zoals ze hem begonnen was: voor het gordijn op een vidalita bewegend.
Ze kreeg een staande ovatie en mocht na de toegift nog een paar maal haar applaus ophalen. Maar eerlijk gezegd waren het de zangers en Antonio Canales die gisteravond de show stalen. En als je dat qua ego aankunt, heb je dus goede gastartiesten uitgenodigd en een mooie voorstelling gemaakt.
Het was een succesvolle avond en een goed begin van het festival.

toegift
toegift

De voorstelling van 24.00 uur lieten we schieten en onze avond eindigde bij het lokale Italiaans restaurant waar we als jaarlijks vaste gasten erg vriendelijk begroet werden, om vervolgens nagenietend lekker te eten. Om 01.00 uur gingen de (rol)luiken omlaag (letterlijk en figuurlijk) en kropen we in bed. 
De eerste dag van het Festival de Jerez was achter de rug.

canales-ruiz
Antonio Canales neemt samen met Mercedes Ruíz hun applaus in ontvangst

Ga naar vorig nieuwsbericht
Noticia
Ga naar volgend nieuwsbericht
Ga naar het overzicht van nieuwsberichten Ga naar het vorige nieuwsbericht Ga naar het volgende nieuwsbericht

neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía