Sfeerbeeld FdJ: Israel Galván
23 februari 2015:
Vanaf 21.00 uur zette ik mij, bij wijze van spreken, schrap. Israel Galván verscheen ten tonele in het Teatro Villamarta. Ik had me er enigszins op ingesteld; dit ga je zeer waarschijnlijk niet leuk vinden, dat weet je, dat weten je lezers, maar kom op, blijf kijken anders krijg je last van oude beelden waarvan je niet weet of ze nog steeds kloppen.

Israel Galván (foto: Javier Fergo / Festival de Jerez)
Hij voldeed echter volledig aan al mijn oordelen gebaseerd op de voorgaande voorstellingen. En dat was ook niet zo gek, want deze voorstelling, "Fla.co.men." is een terugblik op al zijn voorafgaande werk.
Hij heeft zoals bekend zijn eigen bewegingsrepertoire, maar deze keer verveelde me dat nog sneller dan bij voorgaande keren. Een herhaling van bewegingen die je iedere 3 minuten weer terugziet. Dat kun je van flamenco natuurlijk ook zeggen. Ook daar is er een set aan bewegingen die gebruikt worden dat je kan gaan vervelen. Sterker nog, Galvan is waarschijnlijk verveeld geraakt van de flamencoset aan bewegingen en heeft vandaar zijn eigen bewegingsrepertoire ontwikkeld. Wel gek dat die dan nu niet verveelt, althans ik heb ze nou wel gezien en vind ze niet mooi en mij vervelen ze wel.
Goed, hij werd in Villamarta enthousiast onthaald door zijn schare fans, want die heeft hij. Weliswaar vnl. buitenlanders maar toch werd zijn opkomst al begroet met opgewonden kreten vanuit het publiek. Ik ga mijn mening verder niet geven over de voorstelling want dan komt er niks positiefs uit.
Ik heb gisteravond mogen meemaken wat voor een verschil in beleving anderhalf uur kan zijn; eerst anderhalf uur David Palomar die omvlogen en vervolgens anderhalf uur Israel Galvan waar geen einde aan kwam. Ik ben er klaar mee. Dit was officieel de laatste keer dat ik naar een voorstelling van hem ben gaan kijken. Hij danst in mijn ogen absoluut geen flamenco en hier eindigt het voor mij.
Nog even: hij kreeg een zeer enthousiaste staande ovatie, hoewel een deel gaat staan omdat ze anders niks meer kunnen zien. Maar o.k. ik wil best geloven dat er veel mensen zijn die dit leuk vinden om naar te kijken. Hij is in ieder geval origineel. Vrijwel niemand anders danst zo, dáár moet je eens over nadenken....
Als ze het maar geen flamenco noemen, dan kan ik er vrede mee hebben en sluit ik bij deze ook het hoofdstuk Israel Galvan af.

|