Sfeerbeeld FdJ: José Anillo
24 februari 2015:
In het mooie Palacio Villavicencio vond gisteravond een eerste optreden plaats. Het was José Anillo, zanger en broer van de bekende(re) zangeres Encarnita Anillo, die er optrad.
Hij werd bijgestaan door de "gitarist van het festival" Rafael Rodríguez. Niet dat hij namens het festival alle artiesten begeleidt, maar we zien hem wel vaker deze dagen.

José Anillo begeleid door Rafael Rodriguez (foto: Javier Fergo / Festival de Jerez)
Anillo begon met een Bulerias a palo seco en zonder onderbreking vertraagde hij het tempo en ging over in een Alegrías. Dat was een mooie overgang en het publiek gaf hem direct een groot applaus hiervoor.
Rafael Rodriguez heb ik nu ook kunnen "betrappen" op een eigen dingetje; hij speelt ieder optreden tenminste eenmaal een keer een hele riedel alleen op de 3 bovenste - bas - snaren, en dat heeft wel wat.
Jose is een goede zanger; hij varieert in volume en kracht en dat brengt meer muzikaliteit in zijn optreden. Ik luister vaak naar zang door af en toe mijn ogen dicht te doen en toen viel me op dat als hij inhoudt qua kracht, hij zijn eigen stemklankkleur heeft, maar als hij krachtig uithaalt een volstrekt vergelijkbare stem heeft als El Londro. Bijzonder.
Tussen twee nummers door moest Rafael iets langer bezig zijn met zijn ontstemde gitaar en vanuit het publiek kreeg hij toegeroepen dat hij het "rustigaan" moest doen; wij wilden ook een goed gitaargeluid krijgen... Er werd wat heen-en-weer "gekat" tot hilariteit van beide zijden.
Jose was gespannen, hij kon maar niet van zijn stropdas en zijn jasje afblijven, maar er was geen reden voor zenuwachtigheid; hij leek immers een thuiswedstrijd te spelen, want het publiek was op zijn hand en bedankte hem na ieder nummer met een uitgebreid applaus. De twee palmeros, Roberto Jaén en Abel Harana, klapten in het begin te hard, waardoor ze José's stem bijna wegsloegen, maar met het verstrijken van de tijd ging het steeds beter en halverwege leken ze de balans gevonden te hebben.
José zong vervolgens, aangemoedigd door David Lagos die met zijn vrouw Melchora Ortega (beiden ook flamencozangers) in het publiek zat, nog een Solea, Tientos-Tangos, Seguiriyas en sloot de vroege avond af met Bulerias de Cádiz.
Hij kreeg een uitgebreide staande ovatie en was zichtbaar opgelucht dat het allemaal zo goed verlopen was.
Mooi zo, de avond begon goed!

|