|
Het Camarónmuseum wordt gebouwd
4 januari 2015:
Het geboortehuis van de mytische Camarón de la isla, Calle Carmen 29 in San Fernando, wordt dit jaar omgetoverd van een bijna-ruïne van 250 m2, in een Camarónmuseum.
Hier werd op 5 december a.s. 65 jaar geleden “Camarón de la isla” geboren onder de naam José Monge Cruz en hij bleef hier wonen tot zijn 16e jaar.
De gemeenteraad heeft zich verplicht om het oude kleine huis te redden van z’n ondergang en te renoveren naar een museum onder de naam “Espacio Camarón”. Ook uit eigen belang, want men verwacht met de komst een toeristische trekpleister te maken die ten goede komt aan de lokale economie. Het pand, dat in deplorabele toestand verkeert, werd door de gemeente in 2012 aangekocht voor dit doel en is inmiddels van buiten geschilderd (zie banner) zodat het er vanaf de straat gezien wat beter uit ziet, maar achter de muren...

O.a. de burgemeester van San Fernando en de projectleider bekijken het pand
De geplande kosten bedragen € 333.000,- en men verwacht, met een geschatte doorlooptijd van 6 maanden en een verbouwing die deze maand begint, in juli, rond de tijd dat Camarón dus 23 jaar geleden overleed (2 juli 1992), het werk te kunnen opleveren.
Men is voornemens om er ook een kleine winkel, een podium voor optredens en een cateringruimte te maken, zodat mensen er ook iets kunnen eten / drinken. Er zouden maximaal 70 personen een optreden kunnen bijwonen (50 zitplaatsen) met een podium van 14m2. Op de begane grond zal het museum zijn en op de eerste verdieping (en kleine 40 m2) zal er een opslagruimte en een kleedkamer gemaakt worden.
Nou, ik ga dit jaar wederom naar Spanje in juli-augustus, dus mocht het klaar zijn – ik ga er zéker eens kijken – dan zal ik er tegen die tijd over berichten.
|
|