12 juli 2015:
Luna Zegers, de Nederlandse, in Barcelona aan het conservatorium afgestudeerde, flamencozangeres heeft een crowdfundingprojet opgezet, om de nummers die ze zelf componeerde en zong bij haar afstuderen op CD te zetten. Haar doel is het om in 100 dagen € 10.000,- in te zamelen. En nu na 18 dagen zit ze al bijna op de helft, nl. € 4.940,-.
Ik kijk zeer geregeld op de crowdfundingsites en ik vind dat ze hoog inzet. In die zin dat er natuurlijk altijd bekenden zijn die je willen steunen, maar dat het meeste geld toch zal moeten komen van mensen die je niet kennen maar het je wel gunnen. Ik zie dan bij andere projecten veel tegenprestaties genoemd staan bij bedragen als € 10,- / € 20,- / € 50,- / € 60,- etc.
Daar heeft Luna niet voor gekozen. Waar je bij anderen al voor € 10,- of € 15,- bijdrage de toekomstige CD thuisgestuurd krijgt, krijg je van Luna bij een gift van € 15,- – “aangezien alle kleine beetjes helpen” – een bedankmailtje en wil je een CD’tje krijgen dien je tenminste € 50,- te geven.
Verder is het bedrag dat ze inzamelt ook opvallend hoog. Waar anderen een bedrag tussen de 3.500,- en 6.500,- inzamelen om de CD op te nemen, etc., CD’s te branden en soms zelfs een videoclip op te nemen, wil Luna € 10.000,- daarvoor bijeen brengen; en als ze dat bedrag niet haalt krijgt ze de rest (het lagere deel) ook niet, althans niet als vanzelfsprekend.
Wat ik vervelend voor haar vindt, is dat als je op de voordekunst-site in het zoekvak “flamenco” intypt je niet de campagne van haar tegenkomt, maar wel eerder afgesloten campagnes; dat scheelt haar schenkingen, omdat mensen wellicht haar naam niet hebben onthouden en dan door het niet snel kunnen vinden afhaken. Dat is onnodig en daar moet zich de organsiatie achter “voor de kunst” iets van aantrekken..
Haar tegenprestaties op een rij:
€ 15,- of meer: een bedankmailtje
€ 50,- of meer: één CD en de mogelijkheid de digitale versie te downloaden
€ 100,- of meer: twee CD’s
€ 500,- of meer: workshop zang (van haar) of gitaar (van haar vriend)
€ 1.000,- of meer: huiskamerconcert
€ 1.500,- of meer: muzikale wandeltour 3 uur door Barcelona + huiskameroncert óf wandeltour en toegang tot tablao.