Interview met Farruquito
15 juni 2015:
Afgelopen weekend werd Farruquito geïnterviewd. Dat interview staat integraal op de site van de zender (en je je eerst nog even langs 4 reclames geworsteld hebt: let op "saltar anuncio" en druk daarop: dan duren de 4 reclames in totaal géén 1,5 minuut...).
Het is - uiteraard - in het Spaans en niet ondertiteld. Voor degene die geen Spaans verstaan, heb ik een paar quotes eruit gehaald die me opvielen en eronder gezet. Hieronder een klein stukje van het interview.
Uiteraard voorafgegaan door 2 reclames....
Hij werd dus gisteravond (zondag) geïnterviewd in het programma “Viajando con Chester”, waarbij “Chester” een verwijzing is naar de Chesterfield bank waarop het interview steeds plaatsvindt, dat de interviewster, Pepa Bueno, met haar gasten heeft. De bank was deze keer erg mooi bekleed met de afbeeldingen van familieleden van Farruquito, zoals zijn moeder, zijn opa en van hemzelf.

De "Chester"
Deze keer was dus het interview met Farruquito, waarbij het ongeluk - dat hij inmiddels alweer bijna 12 jaar geleden veroorzaakte, waarbij een 35-jarige voetganger om het leven kwam, een zo belangrijke gebeurtenis, dat je kunt spreken van vóór en ná het ongeluk - uiteraard ook ter sprake kwam.
Quotes uit het interview:
“Op mijn twaalfde moest ik kiezen tussen voetbal en dansen. Ik heb het juiste gekozen, maar ik houd nog steeds ook erg veel van voetbal.”
“Op mijn 18e moest ik opeens hoofd van de familie zijn, omdat mijn vader overleed aan een beroerte en mijn opa ook overleed.”
“Mijn veroordeling heeft me een deel van mijn carrière gekost. Er zijn plaatsen waar het me voor het leven verboden is om te komen.”

Rechtzaak
“Het was terecht dat ik moest betalen wat ik betaald heb” (hij werd o.a. veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van in totaal € 120.000,- aan de weduwe en de ouders van de overledene).
“Het is 11 jaar geleden maar ik denk altijd aan wat er gebeurd is, uit respect voor zijn familie, maar ook voor mijn familie die er ook onder geleden heeft. Ik heb betaald en betaal er nog steeds voor, maar ook God kan het verleden niet veranderen”.
“Ik heb geprobeerd contact te leggen met de familie van het slachtoffer, maar zij willen niet met mij praten en dat begrijp ik ook wel”.
De veroordeling
Hij werd als voorbeeld gesteld en heel Spanje oordeelde over hem. Hij was de eerste bekendheid die iets dergelijks overkwam.
“Ik heb mezelf vergeven en God ook en er zal een dag komen dat ik zal vertellen wat er precies gebeurd is die dag, zodat mensen ook mijn kant een keer horen”.
“Er zijn nog steeds veel plekken waar ik niet mag komen. Ze geven me dan geen visum of hebben me de toegang levenslang verboden, zoals in Japan, waar ik een zeer trouwe aanhang had”.

Interview op de Chesterfieldbank
“Flamenco betaalt niet zo goed als mensen denken. Ik ben niet rijk, ik leef van en voor mijn werk en leef goed. Ik investeer in mijn voorstellingen en heb nog nooit een subsidie ontvangen”.
“Veel bekende dansers doen geen pure flamenco, maar ze openen wel de deuren voor anderen. Iemand als bijvoorbeeld Joaquín Cortés is een klassieke danser en géén flamencodanser. Hij is een groot artiest, maar geen flamenco.”
“Een van mijn idolen was Michael Jackson”.
Over de zigeunercultuur:
“Een macho (in de negatieve zin van het woord) is een man en niet een hele cultuur. Ik hoor veel meer slechte dingen over andere culturen, maar ja, gitanos zijn dan ook wel weer in de minderheid”.
“Zo is er bijvoorbeeld de zakdoekproef (de bloedvlektest met een zakdoek) die niemand van de vrouw eist, maar die ze zelf wil laten doen om aan te tonen dat ze als maagd het huwelijk in gaat. Er zijn veel zigeunerbruiloften waar dit niet gebeurt”.

Bruiloft
Hij sprak ook over zijn nogal opzichtige bruiloft waar hij overigens geen foto’s van verkocht heeft o.i.d. Maar hij wist dat die gemaakt zouden worden en het was ook niet tegen te houden dat ze in de media terechtkwamen. Zo waren er journalisten die hun camera afgaven aan genodigden met de vraag om foto’s te maken.
“Mijn manier van dansen is veranderd door de dingen die zich hebben voorgedaan in mijn leven”.
|