8 juni 2015:
Vandaag hoorde ik haar een paar maal op de radio geïnterviewd worden. Lonneke, of Luna zoals ze zelf prefereert, Zegers. Cum Laude afgestudeerd als Jazz-zangeres aan het Amsterdams conservatorium trok ze – nadat ze Indiase zang studeerde en kennis maakte met de flamenco-eigen klanken – naar Sevilla om te wonen en een paar jaar later naar Barcelona om daar auditie te doen in 2010 aan het conservatorium voor de opleiding tot flamencozangeres en ze werd aangenomen! Dat is geen vanzelfsprekendheid aan een plek waar normaal gesproken maar één plek jaarlijks vergeven wordt. Dat jaar nu juist toevallig twee, incl. dus die van Luna.
Aankondiging van haar afstudeeroptreden
Muziek kun je haar niet meer leren; iemand die cum laude jazz afstudeert aan het Amsterdams conservatorium weet waar ze muzikaal over praat. Verder is het leuk om te horen dat deze 40 jarige Nederlandse blijkbaar de eerste buitenlandse was die aan het conservatorium in Barcelona in die richting afstudeerde.
Dus op youtube een aantal opnames beluisterd en mijn voorlopige eerste indruk moet ik daar dan ook op baseren. Wat ik denk te horen is een vrouw die kan zingen. Dat heb ik er ook gelijk tégen. Het is een beetje wat ik bij meer zangeressen heb die ook gestudeerd hebben aan bijvoorbeeld de Fundación Cristina Heeren in Sevilla: ze zingen liedjes en dat vind ik – meningen mogen verschillen – wat anders dan flamenco zingen. Ik hoor dat, als je naar de meer bekende zangeressen luistert, bij Rocío Márquez terug, bij Argentina, bij Tremendita, etc. Dat kan mooi zijn, maar niet altijd even flamenco. Binnen Nederland vind ik dat bijvoorbeeld ook van Erminia Fernández, maar Erminia’s stém vind ik dan wel weer veel mooier. Bij Luna komt daar nog bij dat je hoort aan haar Spaans dat ze geen Spaanse is, maar dat kan er wellicht nog uit slijten. En de rest is een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten. Misschien zijn dat mijn eerdere woorden ook wel en sowieso: wie ben ik dan wel om te oordelen? Een amateur-liefhebber die lerende is, niet meer en niet minder.