Festival de Jerez: de cijfers
8 maart 2015:
Het Festival de Jerez is afgelopen en men maakt zich alweer direct op voor de viering van de 20e editie komend jaar. Die zal gaan plaatsvinden van vrijdag 19 februari t/m zaterdag 5 maart 2016. De lessen starten dan op zaterdag 20 februari. Op zaterdag 27 februari zijn er dan geen lessen en op zondag de 28e (Día de Andalucía) begint de tweede week met z'n lessen.
Blokkeer alvast je agenda...
We vertrokken gistermiddag rond 15:30 uur met een taxi vanuit ons Hostal naar het vliegveld van Jerez en kwamen vannacht rond 00:30 uur thuis aan met de auto. Daartussen zat vnl. vliegen en wachten.

Bulerías de Jerezles van Andrés Peña
Als ik terugkijk naar de afgelopen twee weken dan vielen een paar dingen op.
Optredens:
De kwaliteit is gezakt. Althans dat gevoel heb ik afgelopen weken gekregen. Dat zal direct gevolg zijn van de bezuinigingen waaronder men lijdt door kortingen op de ontvangen subsidies. Dat betekent dat men minder kosten kan maken om de meer bekende artiesten in te huren, tja, en die zijn niet voor niets meer bekend...
Het kan echter ook te maken hebben met het feit dat de geboekte voorstellingen steeds minder “flamenco-flamenco” bevatten en het dus inderdaad een puur persoonlijk gevoel van mij is, omdat ik afnemend flamenco zie, en steeds meer “dans” (= geen flamenco). De zgn. modernisering.

José Galván die "breekt" bij het eindapplaus dat ze kregen...
Er zijn minder voorstellingen: ook dat is een direct gevolg van de bezuinigingen. De voorstellingen die voorheen om middernacht plaatsvonden zijn bijna allemaal geschrapt, behalve in de weekenden. Nou vond ik dat, als ouderwordende festivalbezoeker, niet zo’n heel groot probleem, want het festival sloopt je volledig als je bij wijze van spreken – zoals ik voorheen deed – les neemt en dan drie voorstellingen per avond gaat zien. Maar O.K.. de jongeren en/of de fitteren onder ons hebben gemerkt dat er minder voorstellingen zijn. Minder voorstellingen geeft bijvoorbeeld ook minder jongeren of minder bekenden een kans om bekend te worden en dat is jammer.

Overigens heeft men dat wel proberen op te vangen door sinds enkele jaren een programma op te zetten in samenwerking met La Guarida (eigenlijk andersom). Een Café-bar die juist laat op de avond (maar ook al eerder) optredens plant van artiesten om zodoende in het ontstane gat te springen. Daar hebben bijvoorbeeld o.a. Montse Cortés en Capullo de Jerez opgetreden. Ik ben er niet heen geweest, mijn lijf riep om slaap.
Ik zou wel het Festival willen oproepen om of te stoppen met voorstellingen in Sala Compañía óf, de goedkopere oplossing, hang er belichting bij, want het kán gewoon niet zo slecht als de artiesten uitbelicht worden tijdens hun voorstellingen. Voor mij is het n.b. een overweging geworden of ik wel of niet naar een voorstelling wil gaan kijken (turen).

Het eerbetoon in Sala Compañía aan de overleden gitarist Barullito
Cursussen:
Als je vergelijkt met 5 jaar geleden waren er destijds 18 cursussen per week en de 2015-editie waren dat er 20 per week. Dat leidt vanzelf in twee weken tot 20 * 2 weken * max. 25 leerlingen tot bijna 1000 leerlingen. Maximaal een stuk of 100 meer dan enkele jaren geleden en dat lijkt weer op een stabilisatie van het aantal.
Wat het kiezen van een cursus lastig maakt is de kwalificatie van het niveau. “Medium” bij María del Mar Moreno betekent, voor je danstechniek die je verondersteld wordt te hebben, heel wat anders dan medio bij Manolo Marín. Bij sommige docenten krijg je stukjes dans, bij de ander een volledige choreografie van voor tot achter. Bij sommigen zit er zangbegeleiding bij, bij de ander zingt de docente als begeleiding. Bij de ene docent warm je niet op en bij de andere ben je een uur van de les kwijt aan opwarming, kortom, er is nogal verschil.
Aangezien ik veronderstel dat de organisatie nu al aan de slag gaat met het uitnodigen van de dansdocenten voor volgend jaar ga ik ze dat teruggeven. Hij zou al heel erg helpen als ze per docent wat meer informatie daarover zouden verstrekken, dat maakt de keuze wat bewuster voor de cursisten. Nu zie je het voor komt dat sommigen een beetje teleurgesteld zijn in de cursus omdat er iets in hun ogen onverwacht gebeurt.
Verder lijkt het handig om de evaluatieformulieren niet pas op de voorlaatste dag te verstrekken, maar bijvoorbeeld op de tweede dag. Er zijn nu cursisten die halverweg stoppen (ontevreden, en niet meer naar de les gaan) en dat niet op een evaluatieformulier kwijt kunnen.

Isamay Benavente, organisatrice van het Festival de Jerez
De cijfers:
Deze editie zijn er 33.588 betalende bezoekers geweest 163 voorstellingen e.d. Dat is een stijging van 8% t.o.v. vorig jaar; in absolute getallen een toename van bijna 2.500 mensen, dat is nogal wat. Een bezettingsgraad van 95% t.o.v. 91,5% vorig jaar: mooi!
Een grappig detail: de organisatie maakte bekend dat deze editie deelnemers had gekend aan de cursussen uit 39 landen, maar dat zijn er eigenlijk 38, omdat ze 18 cursisten uit Holanda hadden en 2 uit Paises Bajos; en dat is toch écht hetzelfde.
Ze hebben vooral een sprong gemaakt in de aantrekking op Amerikanen. Het aantal Amerikaanse cursisten is dit jaar verdubbeld t.o.v. vorig jaar en nu bijna gelijk aan het aantal Japanners, die al jaren fier de koplopers zijn.
De voorstelling van gisteravond: María del Mar Moreno
Er zijn een paar plaatsen waar voorstellingen gehouden werden:
Teatro Villamarta kende een gemiddelde toeschouwersbezettingsgraag van 85%;
Sala La Compañia van 80%;
Sala Paúl van meer dan 93%;
Palacio Villavicencio van 70%.
Dat Sala Compañía lager scoort wijt ik zowel aan het tijdstip (vaker om 24:00 uur) als de vermaledijde belichting.
De lagere score van Palacio Villavicencio ligt n.m.m. aan het feit dat daar alleen zangvoorstellingen gehouden worden en de cursisten vooral voor dáns naar Jerez komen. maar laat dat vooral niet verminderen, het is zoals een docent eens zei: "Als je niet van zang houdt, hou je niet van flamenco".

Seguiriyasles van María del Mar Moreno
De bezettingsgraad bij de danscursussen bedroeg 96%.
Daarnaast organiseerde het IFI Jerez nog parallelcursussen voor gitaar en zang en die kenden een bezettingsgraad van 94% met cursisten uit 16 landen.
Verder waren er van 73 media geaccrediteerden (kranten, fotografen, websites).
Lijst aantallen cursisten per land:
|
1. |
Japan |
132 |
|
2. |
USA |
126 |
|
3. |
Frankrijk |