caf
 Home
Home > Noticias > Nieuwsberichten > Onrust bij Centro Andaluz de Flamenco

Onrust bij Centro Andaluz de Flamenco

30 oktober 2015:
Het bekende Centro Andaluz de Flamenco in Jerez de la Frontera is weliswaar het grootste flamenco documentatiecentrum ter wereld, maar het loopt er bepaald niet soepeltjes, als ik de berichten rondom het centrum op een rijtje zet.
Het wordt ook wel het “verlaten instituut” genoemd. En dat is niet zonder reden. Ik ben er zelf diverse malen geweest en dan valt ook mij iedere keer op hoe een dergelijk centrum er “verlaten” bij kan liggen en toch overleeft. Soms kom ik er een of twee mensen tegen, maar ik ben er ook wel eens doorheen gelopen zonder ook maar iemand tegen te komen, terwijl er toch materiaal ligt dat van onschatbare waarde is, als je van cultuur en m.n. flamenco houdt.
Het kan financieel niet op eigen benen staan, vandaar dat ze steeds van de politiek afhankelijk zijn: krijgen ze wel of niet de benodigde subsidie, en is dat voldoende?
Ook de oud-directeur van het instituur, Calixto Sánchez, liet weten – in een interview met hem ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum – dat het meermaals ontbreken van een begroting een disfunctioneren van de instelling bevorderde. Hij was het gezicht van de stichting maar moest meermaals m.n. intern een gevecht voeren om de benodigde financiële middelen los te krijgen.
Het werd een “verlaten” instituur genoemd de afgelopen jaren, waarbij er schrijnende voorbeelden van disfunctioneren te benoemen zijn, zoals het feit dat het soms letterlijk máánden duurde, voordat een kapotte lamp vervangen kon worden…

caf

M.n. het vertrek van Olga de la Pascua in 2012 was een soort van breekpunt als verbindingspersoon / adviseuse tussen de regionale overheid en het instituut. Ze was geen directeur maar wel van doorslaggevend belang voor het beeld en voortbestaan van het centrum.
Van de 19 arbeidsplaatsen waarvoor plek is in het centrum zijn er 10 vervuld en soms worden die ingevuld door mensen die een combifunctie hebben waarbij de uitvoering van de “de andere taak” in Sevilla plaatsvindt.
Tussen 2012 en 2015 werd Luís Guerrero als de adviseur voor de regionale overheid aangesteld. Maar deze heeft blijkbaar in al die tijd nog nooit een voet in het centrum gezet. Dat vind je gek? Lees door en huiver verder dan… Dan beste man wist nergens van. Hij wist niet dat hij zo'n beetje de leiding had over het Centro Andaluz de Documentación de Flamenco! Maandelijks tussen 2012 en 2015 streek hij meer dan € 2.000,- op voor een taak waarvan hij niet op de hoogte was gesteld en die hij ook daarom niet uitvoerde. Het Centro betaalt ook zijn medewerkers niet rechtstreek, maar dat gaat via de regionale overheid, dus in het centrum maakte men geen geld over, en het geld dat hij ontving kwam niet binnen onder een verwijzing naar zijn verondersteld werk bij het CAF. In die tijd heeft hij feitelijk gewerkt als cultureel adviseur van het Centro Andaluz de las Letras en in die hoedanigheid diverse evenementen georganiseerd;maar daar werd hij niet voor betaald... Hier is vast het laatste nog niet over gezegd.

Ga naar vorig nieuwsbericht
Noticia
Ga naar volgend nieuwsbericht
Ga naar het overzicht van nieuwsberichten Ga naar het vorige nieuwsbericht Ga naar het volgende nieuwsbericht

neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía