16 april 2016:
Op 22 en 23 september zou het Koninklijk Concertgebouw Orkest in het Concertgebouw in Amsterdam een optreden verzorgen samen met Mayte Martín én Bélen Maya (o.a. Amor Brujo van De Falla) onder leiding van de Chinese vrouwelijke dirigente Xian Zhang. En de combinatie Mayte-Bélen is er een die op voorhand succesvol genoemd kan worden, gezien hun gezamenlijke projecten in het verleden; die waren per defnitie g-e-w-e-l-d-i-g. Ik had dan ook het vaste voornemen kaartjes te gaan kopen (voorverkoop start op 1 juni a.s.) om in ieder geval beschikbaar te stellen als prijs bij een prijsvraag van de site in de weken daaraan voorafgaand.
Maar nu, in kleine letterjes, bekend is geworden dat Bélen Maya verhinderd zal zijn, is dat voor mij een zgn. game-changer. Hiermee wordt voor mij juist de meerwaarde van een dergelijk optreden, de magie van hun samenwerking, doorbroken en wordt het een klassiek te noemen optreden van een flamencozangeres met een klassiek orkest die een aantal klassiek Spaanse stukken zullen brengen. Natuurlijk, Belén Maya wordt vervangen door een andere danseres (Vanessa Aibar), maar die kan niet in de schaduw staan van Bélen, hoewel Vanessa dat natuurlijk niet te verwijten valt.
Mayte Martin zingt een Guajira voor Bélen Maya tijdensde Flamencobiënnale
Het was juist verwoord in hun reclame / aankondiging door de Biënnale: "Een unieke kans voor iedereen die het optreden van Mayte Martín & Belén Maya tijdens het festival in 2013 nog op het netvlies heeft staan, en beide sterren nog een keer samen wil zien."
Mayte Martín is een geweldige zangeres in mijn ogen, maar dan moet ze wel flamenco zingen; dán zou ik zéker gaan. Maar in een dergelijke klassieke voorstelling en dan zónder Bélen…
De kaartjes laat ik nu aan me voorbijgaan. Jammer, maar het is niet anders.