9 augustus 2016:
De Spaanse flamenco-popzangeres Dolores Vargas “La Terremoto” is afgelopen zondag op 80-jarige leeftijd overleden in Valencia, in een ziekenhuis waar ze enkele weken geleden opgenomen werd als gevolg van complicaties n.a.v. de leukemie waaraan ze leed.
Ze werd geboreh op 16 mei 1936 in Barcelona in een gezin van tapijtverkopers. Haar broer was de destijds (in de jaren 50) zeer beroemde Enrique Vargas 'El Príncipe Gitano', en op haar 11e jaar debuteerde ze als zangeres op het podium in zijn groep.
Ze zong coplas, rumba’s en was een van de eerste zangeressen die aan het begin stond van de zgn. flamenco-popmuziek. Ze nam talloze nummers op en daartussen zat haar grootste hitnummer “A-chi-li-pú”, die nog vaker door anderen ook uitgebracht werd, zoals Rocío Jurado en de groep Las Grecas. Met het succes van dat nummer nam ze ook noodgedwongen afstand tot flamenco en vervolgde haar carrière als popmuziekzangeres.
Ze werd vaak vergeleken met Lola Flores en qua stijl van zingen en soorten nummers, beïnvloedden ze elkaar ook.
Ze trad op in o.a. het meestbekeken Amerikaans TV-programma “The Ed Sullivan show”. Als jonggetrouwde vrouw, 16 jaar pas, vertrok ze naar Cannes en vervolgens voor een krot verblijf naar New York dat uitgroeide tot een tournee over het Amerikaanse continent dat 18 maanden duurde. Haar man, José Castellón, was haar neef, begeleidde haar op gitaar en was haar belangrijkste componist; hij schreef ook mee aan haar zojuist genoemde grootste hit “A-chi-li-pú”. Toen hij midden jaren 80 overleed, trok zij zich terug als artieste.
Het was haar liedje “Tientos del cariño ciego” waar Miguel Poveda grote successen mee behaalde, en in 1959 nam ze een belangrijk album op samen met Sabicas, “Furioso!”. Een belangrijk en succesvol jaar voor haar was 1963, toen ze twee zeer succesvolle shows bracht: “El tío, tío” en “Caracoles Twist”.
In 1974 stond ze op het punt Spanje te gaan vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival, maar werd dat op het laatste moment nog gewijzigd en zond men Peret er heen.
Nadat ze zich teruggetrokken had van het podium, zong ze alleen nog in de kerk. Ook miljoenenaanbiedingen die ze kreeg legde ze naast zich neer; ze trad niet meer op.