24 augustus 2016:
Een onderzoeker, Matthew Machin-Autenrieth, heeft aan de prestigieuze universiteit van Cambridge een analyse gemaakt van flamenco en geconcludeerd dat het een uiting van de Spaanse culturele identiteit betreft. En dat terwijl zelfs veel Spanjaarden het relateren aan het “oude Spanje” en deze uitkomst krachtig zullen ontkennen of er met afschuw kennis van nemen; m.n. de Spanjaarden die buiten Andalusië wonen.
Hij ziet het als een artistieke passionele expressie die door de hele wereld gerelateerd wordt aan de warmte en charme van Andalusië.
Spanjaarden zien het vaak als iets Andalusisch en zelfs als iets van alleen maar de zigeuners.
De uit Granada afkomstige Juan Andrés Maya
In zijn publicatie legt hij ook uit dat flamenco bijdraagt aan de identiteit en dan niet alleen lokaal, maar regionaal, nationaal en internationaal.
En afwijkend van vele andere onderzoeken die zich m.n. richten op de “gouden driehoek” waarvan de punten gelegen zijn in Sevilla, Jerez en Cádiz, betrekt hij er uitdrukkelijk ook Granada bij als een belangrijk punt waar de Spaanse en Noord-Afrikaanse musici bij elkaar komen en een wezenlijke bijdrage leveren aan de hedendaagse flamenco.
Zijn nieuwe onderzoek getiteld ”Flamenco andalusí: música, historia y multiculturalismo en Andalucía” richt zich op de samenwerking tussen Spaanse en Noord-Afrikaanse musici in de huidige context van immigratie, multi-culturisme en regionale identiteit.