Koningin op blote voeten
29 augustus 2016:
Een tijd geleden werd ik door mijn vriendin opmerkzaam gemaakt op een boek dat ze (in het Spaans) gelezen had, en gisteren werd ik door een sitelezer (dankjewel Wilag uit Alkmaar!) opnieuw op dat zelfde boek gewezen; “Koningin op blote voeten” / "La Reina Descalza" van de Spaanse schrijver Ildefonso Falcones, die na 5 jaar nu hiermee zijn derde boek uitbracht.
Ildefonso Falcones, bij de boekpresentatie in Tablao Flamenco "Villa Rosa"
aan
het Santa Ana-plein in Madrid
Het boek gaat over twee vrouwen in Sevilla. Milagros, een jonge zigeunerin die tegen iedereen in opstand komt die haar probeert “onder controle” te krijgen, en Caridad, een ex-slavin die door Sevilla zweft op zoek naar wat ze met haar nieuwe vrijheid moet doen.
De samenkomende verhalen spelen zich af in de achtiende eeuw en de twee vrouwen worden vriendinnen. Hun relatie wordt ruw verbroken als de Staat besluit dat alle zigeuners opgepakt dienen te worden. Milagros ontkomt aan de razia en vlucht naar Madrid waar ze leeft van dansen en Caridad wordt in het gevang in Madrid gegooid als ze gepakt wordt tijdens een tabakssmokkelzaak. Uiteindelijk komen ze natuurlijk weer samen.
Het is aan de levendige beschrijvingen van Falcones te danken dat het 18e eeuwse Spanje, en dan m.n. het platteland, Sevilla en Madrid, tot leven komt en je meegenomen wordt in de cultuur en daarbij komt ook flamenco tot leven.
Een mooi boek dat zigeunercultuur- en flamencoliefhebbers zullen verslinden. À propos, verslinden: het zijn ruim 700 pagina’s.
Het van oorsprong Spaanse boek is door Marga Greuter en Margriet Muris in het Nederlands vertaald.
Het boek kost als paperback € 14,99 en als Ebook: € 7,99
|