|
Kritiek op Bienal de Flamenco de Sevilla
28 augustus 2016:
De woordvoerster van de gemeente Sevilla, Susana Serrano, heeft afgelopen vrijdag , enkele dagen voor de aanvang van de Bienal de Flamenco van Sevilla (8 september – 2 oktober), het publiek gewaarschuwd dat nog niet alle contracten met de geprogrammeerde artiesten zijn ondertekend. Dat betekent dat het programma zoals dat in februari bekendgemaakt werd, wellicht nog wijziging ondergaat, omdat men bijv. niet tot overeenstemming komt met de uitgenodigde artiest of, zoals ze dat dan zeggen, nog niet alle juridische contracten ondertekend en afgewikkeld zijn. Dus ook toeschouwers die nu op voorhand allemaal entreekaartjes kopen kunnen daarmee geconfronteerd worden.
Zo zijn er al twee voorstellingen geannuleerd, buiten de schuld van de Bienalorganisatie om, te weten het Ballet Nacional de España (staking dansers) en de voorstelling van Rafael Riqueni (gevangenis) .
De woordvoerster vond dat de verantwoordelijke organisatie weinig informatie gaf over de veranderingen in het programma en ook weinig duidelijk daarover was op haar website, of onvoldoende helderheid verschafte over hoe mensen hun geld konden terugkrijgen wat betreft deze geannuleerde voorstellingen.
Dus heb ik op hun site gekeken en wat blijkt?
Er zijn twee voorstellingen die geannuleerd zijn: die van het BNE en van Riqueni. Over de voorstelling van Riqueni vind ik niets op de site, niet in het Spaans en niet in het Engeles. Over de geannuleerde voorstelling van het BNE vind ik wel tekst en uitleg over terugbetaling in het Spaans, maar niet in het Engels; daar komen ze niet verder dan "soon".
Spaans

Engels

Daarom riep de gemeente Sevilla nu op om na afloop van deze editie een bestuurlijke wijziging door te voeren in de organisatie van de Bienal waartoe het nieuwe socialistische gemeentebestuur al eerder had opgeroepen, maar geen enkel gevolg aan gegeven was. Men wil o.a. dat de keuze van het directie van de Bienal opnieuw en anders zal gaan plaatsvinden voor de volgende editie. Daarin zou er geen plek mogen zijn voor politieke inmenging, meer autonomie voor het betreffende bestuur dat vervolgens wel gecontroleerd worden door een Raad van Toezicht waarin mensen zitten uit de betreffende sector, de flamencoindustrie en gezaghebbende flamencoartiesten. Verder zou er een artistieke directie moeten komen die, om autonomie te garanderen, geselecteerd zou worden na een publieke oproep zich daarvoor aan te melden.
|
|