choro
 Home
Home > Noticias > Nieuwsberichten > FdJ - El Choro: Fabuleus

FdJ - El Choro: Fabuleus
4,5 ster van de 5

21 februari 2016:
Gisteravond om 19:00 uur werd ik verwacht in de wat verder gelegen Sala Paúl.
Voor Jerezaanse (en misschien wel Spaanse-) begrippen, moest je daar wel met de auto heen als je vanaf het Teatro Villamarta vertrok. Voor Nederlandse begrippen is het een wandeling van een kwartiertje, niks aan de hand.
Nadat ik mijn aanwezigheid gemeld had bij Pilar (als je geaccrediteerd bent houden ze bij als je reserveert of je ook daadwerkelijk komt) zocht ik snel een plaatsje op en vanaf de bovenste rij van de tribune had ik een mooi overzicht over de uitverkochte zaal en vloer. Laat maar beginnen, zou ik zeggen.

De voorsteling was getiteld “El Choro - Aviso: Bayles de Jitanos” (vrije vertaling: waarschuwing: zigeunerdansen) en was tot stand gekomen met hulp van de Sevilliaanse Flamencostichting Cristina Heeren.
Hoofdartiest: Antonio Molina “El Choro”.
choro
choro
Choro
(foto: J. Fergo / Festival de Jerez)

En toen begon het.
En ik begin almaar vast met de conclusie: wat een g-e-w-e-l-d-i-g-e danser is die El Choro. Ik heb hem éénmaal eerder - in het Arnhemse - solo zien optreden, waar hij gedwongen door een toneelvloer waar vloerbedekking op lag (…) beperkt werd in zijn mogelijkheden, maar hier kon hij gewoon los gaan.

Wat een souplesse, kracht, elegantie, rust, ontploffingen, mooie markeerpassen, spetterend voetenwerk, echt hij heeft er in mij een fan bijgekregen. Dít is wat ik onder flamenco versta: gewoon recht-toe-recht-aan flamenco! Zó goed!

Het was ook direct de eerste keer deze week dat iemand van mij een staande ovatie kreeg. In Jerez is het bijna regel dat iedere artiest een staande ovatie krijgt incl. aan het einde daarvan een bulería ritme klappend publiek, maar dat zegt niks over de kwaliteit van de voorstelling. Maar déze keer kon daar geen misverstand over bestaan; zó verdiend!

Als ik al iets van kritiek zou mogen / durven geven dan zou het kunnen zijn dat hij nog wat aandacht zou kunnen besteden aan zijn (snelle) draaien: als hij zonder tussenafzetten een paar draaien achter elkaar deed, dan eindigde dat vaak iets uit balans. Maar voor de rest: chapeau!

choro
v.l.n.r.: Pepe de Pura, Jesús Corbacho, Moi de Morón en El Choro
(foto: J. Fergo / Festival de Jerez)

Ik realiseer me nu dat ik geen woord gewijd heb aan zijn partner deze avond: Gema Moneo. Een jonge danseres die ik anderhalf jaar geleden voor het eerst zag toen ze samen met Farruquito in Jerez, in de zomer, op het podium stond in de reeks aan optredens in Jerez onder de naam “Viernes Flamencos”. Goede danseres, maar is nog jong en moet nog haar podiumuitstraling krijgen. Als je dan naast een geweldenaar als Choro staat dan maak je eigenlijk weinig kans. Maar ze heeft een goede techniek en zal over een paar jaar echt wel gaan opvallen. Maar nu nog niet.

Choro-Gema
El Choro en Gema Moneo

Ik ben maar voor één ding bang: was dit de mooiste voorstelling van deze twee weken? Ga ik vanaf nu alleen nog maar mindere voorstellingen zien…. Het zou kunnen.

Ga naar vorig nieuwsbericht
Noticia
Ga naar volgend nieuwsbericht
Ga naar het overzicht van nieuwsberichten Ga naar het vorige nieuwsbericht Ga naar het volgende nieuwsbericht

neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía