María Terremoto en Carmen Grilo

23 februari 2016:
In Jerez was het gisteren om 19:00 uur de beurt aan de zangeressen María Terremoto en Carmen Grilo in het mooie Palacio de Villavicencio. De plek waar tijdens het festival de meer kleine optredens zijn, die dan ook onversterkt gebracht worden in een mooie ambiance.

María Terremoto (foto: J. Fergo / Fest. de Jerez)
María Terremoto, bijgestaan door Manuel Valencia als begeleidingsgitarist, mocht beginnen. Ze is een jonge 16 jarige meid, dochter van de overleden Fernando Terremoto hijo, en dus kleindochter vn de legendarische Terremoto, die haar eerste passen zette op een dergelijk groot festival en daar overeind bij bleef. Natuurlijk, er zijn veel jonge zangeressen in Andalucía die wellicht op dit moment een vergelijkbare prestatie zouden kunnen neerzetten, maar het ziet er wel naar uit dat zíj doorzet en een carrière zoekt als flamencozangeres. Ze is iemand die aan het begin staat en zo klonk ook haar zang, waarbij ze overigens fanatiek vanuit de zaal gesteund werd door haar familie.
María Terremoto
Ze is nog op zoek naar haar eigen stemgeluid en stijl en gezien haar achtergrond en komaf én als ze inderdaad besluit hierin door te zetten, gaan we over een paar jaar ontdekken welke soort zangeres ze zal gaan worden. Nu klonk ze nog “zoals zo velen”. Kortom, niks mis mee, maar nog niet opvallend of erg “eigen”. Afwachten dus wat dat gaat worden.
Ze werd afgelost door iemand die haar sporen al vele jaren heeft verdiend: Carmen Grilo. Vrouwelijke telg uit de Grilo-familie met als broer Joaquín, de danser, en Carlos, de palmero / gitarist. Inmiddels heb ik haar in de afgelopen 15 jaar een keer of zes live mogen horen zingen en het moet gezegd zijn: gisteravond was niet haar beste avond. Het was niet verkeerd, maar niet van het niveau waar ik de afgelopen jaren zo van heb kunnen genieten. En ik zeg dat met spijt in mijn stem, want ik vind haar echt een geweldig goede-, en ook ondergewaardeerde, zangeres. Maar het was mij allemaal net iets teveel, of te weinig. Teveel uiterlijke emotie, te weinig teruggenomen mooie zang.

Carmen Grilo, bijgestaan door haar broer Joaquín en David Lagos
(foto: J. Fergo / Fest. de Jerez)
Ze werd aan het einde nog op het podium bijgestaan door haar broer Joaquín en de Jerezaanse zanger David Lagos als palmeros, maar dat bracht wel meer sfeer, maar geen betere stem. Jammer.
Carmen Grilo |