|
Mato neemt afscheid van Oliver Farke
24 februari 2016:
Gisteren ben ik naar de voorstelling van de flamencodanser Felipe Mato geweest. Hij stelde deze samen ter ere van de in januari 2015 overleden Duitse oprichter van het flamencotijdschrift Anda. Een mooie gedachte als je dit ter nagedachtenis van een vriend/kennis (want dat waren Felipe Mato en Oliver Farke) kunt doen. Dus aan goede intenties geen gebrek. De uitvoering was een klein beetje minder. Ik had Felipe nog nooit zien dansen dus wist ik niet wat ik moest gaan verwachten. Er stond iets hoger op het podium een lege stoel, uiteraard de lege plek symboliserend die Oliver achterliet na zijn overlijden, en op het achterdoek kwamen een paar maal tussen de muziekstukken door teksten die Oliver achter gelaten had c.q. uit de herinnering teruggehaald konden worden als uitspraken van hem.

De artiesten waren ook niet de minsten die Felipe erbij gehaald had: Moi de Morón en Londro als zangers en Dani de Morón als gitarist. Lezers van mijn stukje over de voorstelling die ik van Dani bijgewoond heb weten iniddels wat ik van zijn spel toen vond, en dat was vandaag eigenlijk niet anders. Sterker nog, daar waar ik zei dat die Dani probeerde zoveel mogelijk noten in een tel te proppen, deed Felipe dat met zijn voetenwerk. Er zat maar heel weinig rust, en even géén geluid, bij en gecombineerd met de gitaar van Dani was het totaal dus redelijk “druk”. Een beetje té druk. Felipe danst echter bepaald niet verkeerd en het is ook zeker flamenco, maar een paar (veel meer) mooie marcajes ertussendoor zou niet vervelend geweest zijn. Na een tijdje ratelend voetenwerk wordt het allemaal een beetje een brij c.q. een muur aan geluid.
Verder had hij Gema Moneo als mede-danseres uitgenodigd. Ook zij beschikt over goed, scherp en snel voetenwerk én dat liet ze horen. En hoewel zij wél rust inbouwt in haar voetenwerk is aan haar dan de vraag om in die rustpauzes ook iets te gaan doen; rust in de vorm van vrijwel stilstaan gaat ook vervelen.
Felipe Mato
De zaal was goed bezet, niet uitverkocht maar goed gevuld. Er volgde ook bij de afsluiting een hartelijk applaus. Goed dat er aandacht voor geweest is op deze manier.
|
|