|
Opening expositie “Presencias” in Jerez
16 februari 2016:
Tja, ik ontkom er gewoon niet aan. Op dit moment is het allemaal Jerez wat de klok slaat. In de aanloop naar de start van het festival komende vrijdag buitelt het ene nieuwsbericht over het andere en is het eerder kiezen welk ik wel plaats, dan op zoek te moeten gaan naar een nieuwtje.
Deze keer is het de foto-expositie van Juan Carlos Toro die de aandacht trekt in het paralelle programma van het festival. Vanochtend werd die geopend door de burgemeester van Jerez, waarin een eerbetoon gegeven wordt aan grote Jerezaanse – dat dan weer wel - flamencoartiesten.

José de los Camarones
De foto’s zijn in een gigaformaat op hoeken en muren geplakt enkele meters hoog. In voorgaande jaren heb ik ze ook al eens gezien in Jerez en het is, werkelijk waar, mooi om te zien: sterker nog, hoe meer verweerd de muur is, hoe mooier de foto tot zijn recht komt.
De opening vond plaats op de Plaza del Arenal, waar een groot portret van de overleden Jerezaanse flamencozanger Juan Moneo El Torta onthuld werd. Op de muren in de wijken Santiago, San Miguel, La Plazuela en San Mateo kun je de afbeeldingen van Manuel Moneo en zijn broer Juan El Torta, Fernando de la Morena (in de banner), Diego Carrasco, Juana la del Pipa, José de los Camarones, Sordera, Tomasa La Macanita, Luis el Zambo, El Mono, Capullo of José Mercé terugvinden.

Torta
|
|