Deur geboortehuis Camarón op een kier
17 januari 2016:
Het geboortehuis van Camarón staat op punt om geopend te worden als flamencomuseum. Het huis, aan de Calle Carmen 29 in San Fernando, is ingericht en staat klaar om haar eerste gasten te ontvangen, alleen moet de gemeente nog een servicecontract laten afsluiten.

Zoals het was...
Camarón de la Isla woonde in dit huis tot zijn zestiende jaar met zijn ouders een 7 broers en zussen. Ze gaan hem nu eindelijk erkennen als flamenco-icoon en feitelijk hem tot boegbeeld van de stad maken, waarbij natuurlijk de commerciële intenties niet vergeten wordt. Er is dus sprake van een combinatie van trots en commercie die hand in hand zullen gaan.
Het huis is ingedeeld in diverse bezoekruimtes die ieder een eigen thema heeft over het leven en artiest-zijn van Camarón. Een ruimte is ingericht met informatie over flamenco in zijn algemeenheid.

Men eraan begon...
Ik berichtte er in februari 2013 voor het eerst over de aankoop van de woning om er een museum van te maken. Precies een jaar later was het besef doorgedrongen bij de gemeente dat een ruimte geen museum is zonder tentoon te stellen voorwerpen. Die waren immers in het bezit van de weduwe La Chispa en men besloot begin 2014 een overeenkomst met haar te sluiten, waarmee ze hun beoogde museum dan feitelijk konden voorzien van de noodzakelijke historische zaken. Ze kregen, voor een vergoeding van € 2.500,- per maand, de voorwerpen in bruikleen voor 50 jaar. Gemeente blij, La Chispa blij.

Ze het afmaakten...
Na de beoogde renovatie, die begin 2015 zou starten, zou het museum in juli 2015 open gaan. Dat liep dus vertraging op en men begon de verbouwing pas in juli 2015.
De € 400.000,- kostende werkzaamheden zijn nu afgerond en de verwachting bestaat dat het in ieder geval de eerste helft van 2016 daadwerkelijk haar deuren zal openen.
Kan ik het de komende zomer dan toch eindelijk gaan bezoeken (waar ik dat vorig jaar al dacht te kunnen gaan doen).

Het klaar is...
Er zijn nog plannen voor een groter Camarónmuseum, wellicht in de buurt van Venta de Vargas, waarvoor ze nu € 3.000.000,- inzamelen. We zullen zien of dat ooit van de grond komt.
|