santiago
 Home
Home > Noticias > Nieuwsberichten > Misa Flamenca in Jerez
 

Misa Flamenca in Jerez

25 juli 2016:
Gisteravond vanaf 20:30 uur hebben we een misa flamenca bijgewoond in de heropende kathedraal van de wijk Santiago. De afgelopen 13 jaar heeft men geld ingezameld en is men aan de slag geweest om structurele verbeteringen aan de kathedral aan te brengen. Dat werk heeft ook diverse malen wegens geldgebrek stilgelegen, maar afgelopen jaren werd het tekort opgevangen door een lening die de bisschop hiervoor is aangegaan.

mis
De Jerezaanse bisschop leidde de mis

Deze week was het zo ver: gisteren werd de kathedraal officieel geopend en vandaag hield men er een misa flamenca. Daar was het overigens niet iederen mee eens. Luid schreeuwend liep er een vrouw langs de groepen mensen, die vergeefs het kerkgebouw in probeerden te komen, waarbij ze haar beklag deed over het feit dat zij arm was en geen geld had, maar de kerk hun gebouw blijkbaar belangrijker vond dan de gesteldheid van haar parochianen. Tja, hoewel ik de situatie natuurlijk niet ken, zit daar natuurlijk wel wat in.

Uiteraard waren de aanwezige flamencoartiesten afkomstig uit deze wijk (en niet uit bijvoorbeeld de andere belangrijke zigeuner / flamencowijk van Jerez, San Miguel). Dus daar zaten o.a. Niño de la Fragua (zie banner), Eva Rubichi en vooral La Macanita.

eva
Eva Rubichi

Aangekondigd was ook de zanger Antonio Agujetas maar die heb ik niet zien zitten of horen zingen. Toen we hem afgelopen week zagen bij de voorstelling van Farrucos in Jerez, was hij al heel fragiel en oogde breekbaar, dus ik verwacht dat hij gisteren onvoldoende sterk ervoor was.

De mis werd gedaan door de bisschop van Jerez, Vrijwel iedere Andalusische provincie heeft één bisschop. M.u.v. Granada en Sevilla, de twee belangrijkste provincies qua inwonertal, die hebben ook nog een aartsbisschop, en de provincie Cádiz: die hebben een bisschop in Cádiz en een in Jerez.

burgemeester
De vrouwelijke burgemeester zit uiteraard op rij 1, stoel 1

Toen we rond 20:00 uur aankwamen konden we nog net vaststellen dat er dranghekken met bewaking voor de ingangen geplaatst werden: de kathedraal was vol.
Gelukkig had men er wel op gerekend en stonden er al vele tientalen stoelen klaar in bioscoop-opstelling met en giga-scherm en dito geluidsbox. We waren de eersten die daarvan gebruik moesten maken, gingen dus maar op de eerste rij zitten en konden uit een ooghoek nog door de zijdeuren de kerk in kijken; the best of both worlds, zou je kunnen zeggen. Al snel waren ook al die stoelen bezet en moesten mensen op de straat staan om op een afstand je naar het beeldscherm te kijken. Overigens verzorgde Onda Jerez, de lokale TV-zender, ook een liveuitzending bedoeld voor de zieken en zwakken, maar uiteraard te volgen door iedereen met en internetverbinding / TV.


de Misa Flamenca

De mis werd uiteindelijk geopend en afgesloten met zang, m.n. veel Fandangos en Tangos. En uiteraard werd er ook tussen de gebeden en handelingen door gezongen. Alles, naast de zang, kwam me allemaal bekend voor. Het was voor mij weer de eerste keer in lange tijd dat ik in een kerk kwam. Katholiek opgevoed in Maastricht, moést ik als 6 a7 jarige destijds naar de kerk. Twee dingen “redden” mij later: mijn oma die op de weg naar de kerk woonde en waarbij mijn broer en ik regelmatig gingen “schuilen”, waarvan zij dan niets tegen mijn moeder zei (althans die indruk hebben beiden ons altijd gegeven) en iets later moést ik in de harmonie, die steeds op zondagochtend repeteerde: daarmee was de kerk voor een groot deel weer uit mijn jeugd verdwenen. Fijn, want ik heb helemaal niks met geloof; wel met de culturele rituelen die daar rondom hangen, maar weinig tot niets met de gedachten die erbij zouden moeten horen.

morao
enkele mensen werden speciaal onderscheiden, zoals hier Manuel Morao

Het duurde anderhalf uur en was leuk om bij te wonen. Het was een soort van kerkdienst gemixt met een flamencovoorstelling. Het was m.n. La Macanita die liet horen wat nu precies het verschil in stem en beleving van haar en de andere 4 zangeressen en 2 zangers was: geweldig mooi!Ik begreep later dat ook alle gebruikte teksten allmaal aangepast c.q. geschreven waren op de lokale situatie van Jerez en de kathedraal.


Geluidsopname van een stukje zang door La Macanita aan het einde van de dienst  

Al met al een leuke ervaring om omringd door Jerezanen een kerkdienst buiten bij te wonen, versierd met flamenco.

Als je een keer de kans krijgt: doen.
Ga naar vorig nieuwsbericht
Noticia
Ga naar volgend nieuwsbericht
Ga naar het overzicht van nieuwsberichten Ga naar het vorige nieuwsbericht Ga naar het volgende nieuwsbericht
 
neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

 

 

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía