jerez 20e editie
 Home
Home > Noticias > Nieuwsberichten > 20e editie Festival de Jerez: de balans

20e editie Festival de Jerez: de balans

6 maart 2016:
Voorgezeten door de burgemeester van Jerez, Mamen Sánchez, vond de persconferentie plaats in bijzijn van Francisco Camas, loco-burgemeester; Remedios Palma, Cultureel afgevaardigde van de regio Andalucía; María de los Ángeles Carrasco, directrice van het Instituto Andaluz del Flamenco; Isamay Benavente, directrice van het Festival en César Saldaña, directeur van de regionale wijnraad, die o.a. de plek waarin de persconferenties gehouden worden beschikbaar stelt.

persconferentie
v.l.n.r.: Saldaña, Camas, Sánchez, Palma, Carrasco en Benavente

Tijdens de 176 activiteiten die er plaatsvonden tijdens het Festival de Jerez waren er in totaal 37.900 toeschouwers / deelnemers. Daarmee zijn het er 13% méér dan tijdens de vorige editie toen het er 33.588 waren. De bezettingsgraad bedroeg 95%.
Dat werd gisteren tijdens de persconferentie bekendgemaakt. De Jerezaanse burgemeester verklaarde dat het festival haar horizon versneld uitgebreid had en sterk gegroeid was, en daarmee ook volstrekt aan de verwachtingen voldaan had.

Met de reeks aan optredens in het XXespacios XX artistas XXfestivales, had men het voor elkaar gekregen dat in meerdere delen van de stad en m.n. op meer historische plekken en voorstellingen waren te zien: dit ter gelegenheid van het jubileumjaar.

De burgemeester was blij met het feit dat er nu méér toeschouwers/deelnemers naar de georganiseerde activiteiten gekomen waren en dan nog los van het economische gevolg van dergelijke optredens/cursussen. Zo zijn er in de hotels bijvoorbeeld dit jaar 3% meer overnachtingen geweest dan vorig jaar. Verder zijn er meer dan 500 artiesten gecontracteerd m.b.t. de optredens die er waren. Er werden vertegenwoordigers van 75 media geaccrediteerd.
De voorstellingen in het Teatro Villamarta hadden een bezettingsgraad van 87%
De 43 cursussen die gegeven werden waren voor 98% volgeboekt, 2% méér dan vorig jaar. De 1055 plekken werden bezet door cursisten uit 45 landen. Met op één nog steeds onze Japanse vrienden, gevolgd door Canadeze, Fransen, Duitsers, Amerikanen en Italianen.
Behalve uit heel Europa kwamen er ook cursisten uit andere, wellicht minder voor de hand liggende plekken, zoals Australië, China, Rusland, Zuid-Afrika, Argentinië, Mexico en Israel.

villamarta
Een blik in vrijwel een leeg Teatro Villamarta

Paralel aan het Festival werden er ook zang- en gitaarcursussen gegeven, georganiseerd door IFI Jerez. Ze hadden 12 cursussen die voor 96% bezet werden met leerlingen uit 11 landen.

O.K., en dan nu even relativeren.

Wat betekent dat eigenlijk “37.900 toeschouwers/deelnemers”? Dat betekent dat er gemiddeld genomen, tijdens de 176 activiteiten, iets meer dan 215 toeschouwers waren per voorstelling (laat ik het even over toeschouwers hebben / houden)
Laat ik het zó zeggen: als je 200 voorstellingen organiseert en er zijn 200 mensen in flamenco geïnteresseerd en die 200 dezelfde toeschouwers gaan dus álle 200 voorstellingen gaan zien, dan zou tijdens de persconferentie gezegd worden: er waren dit jaar 40.000 toeschouwers. Tja.

En wat betekent dat eigenlijk “13% méér toeschouwers dan vorig jaar”? Dat betekent dat als je meer voorstellingen programmeert, zoals ze dit jaar gedaan hebben, en mensen bereid zijn om naar meer voorstellingen te gaan, je dan een toename van het aantal bezoekende toeschouwers hebt. Vorig jaar waren er 163 acitiviteiten. Dat waren 14 activiteiten minder. Als je dat vermenigvuldigt met die iets meer dan 215 toeschouwers (het gemiddelde dit jaar) zijn dat 3.015 toeschouwers verschil. Dus die moet je dan van die 37.900 afhalen om te kunnen vergelijken. Dus eigenlijk hadden ze dit jaar 1.297 bezoekers méér dan vorig jaar. Dan blijft er dus nog 4% toename in toeschouwers over van de gepresenteerde 13%. Het is meer, en dat is mooi. Dat past ook beter bij de ruim 3% meer overnachtingen in de lokale hotels…

stoelen
Achterzijde stoelen in het Teatro Villamarta

Er zijn wel weer cursisten uit méér landen dan vorig jaar gekomen: vorig jaar uit 38 landen en dit jaar uit 45 landen en ook dat is mooi.

Wat viel mezelf op?

Voorstellingen
Het flamencogehalte is onverminderd (te) laag in veel voorstellingen (althans wat ik onder flamenco versta).
De organisatie van het festival is uitstekend.
De toename aan voorstellingen, m.n. in het kader van de XXespacios XXartistas XXfestivales was leuk en had ook echt toegevoegde waarde: goede artiesten, overdag, goedkoop, kort en krachtig. Ook het vertonen van documentaires was leuk: voordat je die anders ooit gezien had…
Ze mogen wel wat duidelijker communiceren wélke voorstelling nou niet in de “gratis-voor-de-cursisten-voorstellingen” zit, want dat is er iedere week één.

Lessen danscursus
En verder de lessen: het blijft moeilijk om te weten waar je voor kiest als je een dansles “middenniveau” neemt. Dan zijn de lessen van María del Mar Moreno, Fuensanta La Moneta, Rosario Toledo of Manolo Marín wel héél verschillend en eigenlijk volstrekt onvergelijkbaar.

Vandaar dat ik alle cursisten op ga roepen hun ervaringen aan mij te melden per docent. Ik maak daar dan een pagina van met de – geanonimiseerde! - commentaren die ik ergens in augustus volgend jaar ga publiceren zodat anderen een beetje een betere inschatting kunnen maken wat ze bij een bepaalde docent kunnen verwachten.
Ook als mensen ervaringen hebben nog van vorig jaar hoor ik die graag. Maar zoals gezegd, ik ga er een aparte oproep toe doen. Maar wil je nu al reageren: graag, doe maar (via de “feedbackknop” hier rechtsonder)

Voor de rest en samenvattend in twee woorden: geweldig festival (als je tenminste niet op je kamertje blijft zitten…)!

Ga naar vorig nieuwsbericht
Noticia
Ga naar volgend nieuwsbericht
Ga naar het overzicht van nieuwsberichten Ga naar het vorige nieuwsbericht Ga naar het volgende nieuwsbericht

neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía