![]() |
|||||||||||||||||||||||
Home | |||||||||||||||||||||||
Zoals gezegd heeft Kojima dus veel betekend voor het brengen van flamenco naar Japan en heeft hij van daaruit ook veel bekenden en vrienden in de flamencowereld gekregen. Inmiddels voert hij al vele jaren een jaarlijkse grote flamencoshow in Japan op waarbij de muzikaal directeur Chicuelo is. Wie? Inderdaad, dé Chicuelo, vaste gitarist van Miguel Poveda en natuurlijk ook sologitarist. Chicuelo heeft hem weer in contact gebracht met mensen zoals bijvoorbeeld Javier Latorre, etc. en zo breidde zijn kennissenkring zich weer verder uit.
Daarnaast nog een dansballet van zeven dansers: vier vrouwen en drie mannen. Een tweetal erg goed Escuela Bolera dansende mannen, écht bijzonder goed, zeer technisch en retestrak, het leek wel een Siamese tweeling! Nog twee gitaristen en percussionist, het koor van het Teatro Villamarta dat op de achtergrond zong aan het einde van de voorstelling, kortom er stonden bij het in ontvangst nemen van het afscheidsapplaus meer dan 40 man op het toneel.
Ik neem jullie nu even mee in vogelvucht door de anderhalf uur durende voorstelling. Onze Japanse vriend zat op de grond, met de rug naar het publiek in een dansrok, toen het doek omhoog ging; nee, gelukkig geen bata de cola ;-) maar het leek in eerste instantie – ook door zijn lange zwarte en stijle haar – een vrouw.
Vervolgens kwam Miguel Poveda op en die zong voor hem, begeleid door vioolmuziek. Eva la Yerbabuena betrad het toneel en danste (zonder voetenwerk) op de zang van Poveda, terwijl onze Kojima toekeek (zoals hij trouwens het grootste deel van de voorstelling stil stond en toekeek). Hij deed vervolgens een half gezichtsmasker op, iets dat vrijwel de hele voorstelling zo bleef.
Het cuerpo de baile (7 dansers) kwam eveneens half-gemaskerd op en danste op de zang van Londro. Ze waren allen gekleed in zwarte kleding (ze droegen allemaal ook, incl. de mannen, een zwarte dansrok) en dansten allemaal met een witte mantón. Dat gaf een mooi toneelbeeld.
Daarna werd het tijd voor een pas-de-deux: Tamara López en Christián Lozano dansten een door Chicuelo mooi gespeelde Farruca: zij waren overigens beiden helemaal in het wit. Het was wel goed te horen dat een gitarist als Chicuelo van een ander niveau is dan de gebruikelijke dansbegeleidende gitaristen: wat mooi gespeeld! Er werd kort een oude opname uit een film vertoond op het grote doek van Niño Ricardo die begeleid. Tegevoegde waarde? Geen idee. In het Cuerpo de baile zat overigens één Aziatische danseres. Die viel een beetje op omdat ze minder goed is, o.a. haar draaien gaat niet van een leien dakje. Misschien de kleindochter van….? Overigens danste ze ze – waarschijnlijk van de zenuwen – een tijdje later als enige van de cuerpo de baile met haar gezichtsmasker oóp haar hoofd in plaats van voor haar gezicht. Halverwege de dans ontdekte ze het zelf en schoof het snel voor haar gezicht… Door de dansgroep kreeg het sowieso soms wel een beetje het gevoel van een showballet, maar de kwaliteit van de dansers was goed.
Het werd vervolgens tijd voor de twee Escuela Bolera dansende mannen: echt voor mij een wonder om te zien. Wat waren ze goed! Ze kregen dan ook een overweldigend en donderend applaus als dank bij het einde van hun optreden. Vervolgens kwam de titel van de voorstelling terug in het optreden, want toen Kojima wilde gaan dansen riep David Lagos al protesterend dat hij voor die Chinees écht niet ging zingen (“!A este Chino, no le canto!”) en liep weg, met de andere muzikanten die hem daarin steunden. En daar stond Kojima dan, alleen en verlaten op het toneel. Totdat Miguel Poveda opkwam en wél voor hem wilde zingen: tot genoegen van het daarvoor aplaudiserende publiek.
Na diens “dans” (met alle respect, maar de man had eigenlijk tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden, want het was nogal tenenkrommend wat hij liet zien) was het de beurt aan Eva la Yerbabuena die kwam dansen.
Ze maakten plaats voor een soort van pas-de-deux van Javier Latorre (in een soort van Japans gewaad) en Shoji Kojima die iets klassieks deden. Shoji moet gewoon niet meer willen dansen op een toneel en Javiers einde op dat gebied is ook in zicht. Qua uitstraling is het nog O.k., maar qua technische uitvoering heeft het niet meer het vereiste niveau. Maar wie durft hem dat te zeggen c.q. van wie accepteert hij dat?
De voorstelling werd vervolgens afgesloten door een Seguiriyas die Chicuelo mooi speelde en waarop onze Japanse vriend ging dansen. Tja, ik wil niet teveel in herhaling vallen. Zijn voetenwerk kon, zeker voor een 76-jarige man, er nog wel mee door, maar zijn arm- en handbewegingen doen mij pijn aan mijn ogen. De fin de fiesta was overweldigend om te zien: zóveel mensen op het toneel! Het waren Álvaro Paños die een pataíta por Bukerías deed, gevolgd door Miguel Poveda, Eva la Yerbabuena en tenslotte Shoji Kojima zelf, uiteraard. Hij werd “gered” door Eva die opnieuw opkwam om samen met hem – en de rest van de artiesten - de coulissen in te dansen want hij wist wel te beginnen, maar het was lastig om er een eind aan te maken.
|
|
||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
![]() |
||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||