|
Traditionele sfeervolle flamenco
1 maart 2016:
Gisterenmiddag rond 16:30 uur liepen we naar de wijk San Miguel waar vanaf 17:00 uur in de Bodega Faustino González een kort optreden zou zijn van Manuel Fernández “El Gordo” en Nano de Jerez, begeleid op gitaar door Domingo Rubichi.
Toen we 20 minuten voor geplande aanvang binnenliepen zat het al aardig vol. Iedereen kreeg bij binnenkomst een sherry aangeboden. Nee, voor degene die me kennen, geen paniek, ik drink nog steeds maar tweemaal per jaar en dan ga ik voor het effect: eenmaal op oudejaarsavond en eenmaal door het jaar heen, maar dat was niet vandaag (ik krijg dan lachbuien en ga veel praten; dat konden we nu even niet hebben).

Niño de la Fragua, Manuel de la Fragua, Manuel Fernández "El Gordo",
Nano de Jerez en Domingo Rubichi (foto: J. Fergo / Fest. de Jerez)
Na te zijn gaan zitten op kleine gammele stoeltjes, op een ongelijke ondergrond, begon na een half uurtje het inleidende praatje van de flamencoloog en presentator Pepe Marín. Hij stelde de mensen voor, vertelde en-passant de familiebanden en legde uit hoe het eraan toeging in de smidse, want dat was de omgeving waarin de voorstelling zich afspeelde. Sterker nog, er is een hoefijzer gemaakt onder het zingen! Het aambeeld werd, zeker in het begin, aardig gebruikt en men zong een Martinete, uiteraard a palo seco.
Vervolgens ging men zitten rondom een tafeltje met een fino en werd het tweetal uitgebreid met de komst van 2 zingende zonen van El Gordo (die zelf zoon is van El Tio Juane), Manuel de la Fragua en Niño de la Fragua en de gitarist Domingo Rubichi. Men zong Fandangos en Soleá en vroeg vervolgens nog een danseres erbij, en zetten Alegrías in. Als fin de fiesta werd zoals in Jerez gebruikelijk Bulería gezongen en gedanst.
Het was een aardig idee, een traditionele omgeving en een sfeervol optreden. Geen hoogstaand niveau, maar wel heel erg leuk gedaan.
|
|