8 mei 2016:
Het is een beetje komkommertijd qua flamenconieuws en dan krijg je dit soort berichten...
Je ziet het steeds vaker: een flamencoartiest, veelal een danser of gitarist, die een masterclass geeft. Nu heb ik altijd geleerd gekregen dat een masterclass een les is die door een (zeer) deskundige docent gegeven wordt, op hoog niveau, aan één leerling tegelijk, waarbij andere (enkelen, die dadelijk “aan de beurt” zijn) leerlingen en/of publiek toe mogen kijken. Die leerling krijgt dan persoonlijke correcties en het is dan ook m.n. bedoeld voor leerlingen die op hoog niveau hun dans / gitaarspel beheersen.
Dit is dicht bij de eigenlijke bedoeling...
Tegenwoordig echter verwordt het steeds meer tot een modekreet. Iedereen, goed of niet goed en met veel of weinig kennis van zaken, kan een masterclass volgen. Hij wordt ook door iederen gegeven: de docent is nl. veelal juist géén docent, maar een optredende danser/gitarist, en of die goed kan lesgeven is nog maar afwachten. En ook het krijgen – vanuit het perspectief van de leerling – van persoonlijke correcties staat niet meer voorop. Eigenlijk is het gewoon een workshop of losse les die gegeven wordt door een danser/gitarist.
Dit is veelal de praktijk van een "masterclass"...
Ik moest er aan denken omdat ik vanochtend geconfronteerd werd met een poster waarin reclame gemaakt wordt voor een masterclass Rumba voor beginners, te geven door Rafael Amargo; het mot nie gekker worre.