27 oktober 2016:
De uit Huelva afkomstige, maar sinds 2011 in Miami woonachtige, flamencogitarist José Luis Rodríguez is de winnaar van de jaarlijkse US Artists Fellowship 2016. Dit jaar is het de tiende maal dat deze prijs – een bedrag van $ 50.000.- - uitgereikt wordt. Hij is de eerste Spanjaard die in de categorie "muziek" een prijs wint en de eerste flamencoartiest überhaupt die wint.
Er zijn 8 categorieën waarin deze prijzen toebedeeld worden aan de meest talentvolle en vernieuwende artiesten.
José Luís de la Paz begeleidt Argentina in een- wat anders - Fandangos de Huelva
José Luis Rodríguez (1967), die zich sinds kort uit marketingoverwegingen José Luis de la Paz (eerbetoon aan zijn moeder achternaam) noemt, heeft 'Escenas de Yerma' dit jaar opnieuw uitgebracht als album. Hij was destijds – in 2003 – muzikaal verantwoordelijk voor de uitvoering van “Yerma”, het werk van García Lorca waarbij het Ballet Flamenco de Andalucía onder leiding van Cristina Hoyos deze voorstelling in de zomer dagelijks in Granada in het Generalife bracht.
Op dit moment is hij bezig met de muziek onder de documentaire ‘Finding Compás’, van de regisseusse Kathy Douglas, waarin o.a. Farruquito als gastartiest meewerkt.
José Luís de la Paz
Ik begrijp best dat iemand blij is met José Luís, maar dit gaat wel erg ver: youtube bulkt (althans ik kon er zó tien van terugvinden) van de filmpjes van flamencoartiesten die allemaal individueel uitspreken dat ze waardering hebben voor José Luís de la Paz. Lijkt een actie van Luís zelf, zo te zien. Ik vind het bijna creepy.... of ben ik nou een te nuchtere Hollander?