23 oktober 2016:
Vanaf begin dit jaar is er in Jerez een actie gaande, georganiseerd door de Asociación Obispo Rafael Bellido Caro de Jerez (Vereniging Bisschop Rafael Bellido Caro van Jerez) waarin flamencokunst omgezet wordt in “brood voor de armen”. De volledige opbrengst was bedoeld voor de armlastige mensen in Jerez die in deze economisch barre tijden flink te lijden hadden. Er werd met belangeloze medewerking van levende artiesten en erfgenamen van overleden artiesten een flamencoalbum samengesteld onder de titel “Homenaje!”.
De opbrengst valt een beetje tegen: ze hebben er nu 600 broden voor kunnen kopen die ze verdeeld hebben onder de diverse voedselbanken in Jerez.
Maar ik denk dat er heel wat meer mensen aan verdiend hebben dan de armen… Ik las nu nl. in de Jerezaanse krant dat het album te koop was voor € 5,- (+ evt. verzendkosten). Toen ik tijdens het Flamencofestival begin dit jaar in Jerez was heb ik er twee gekocht, voor € 20,-. M.a.w.: € 10,- per stuk. In een van de officieel deelnemende bars, dus niet op straat of zo. Verder realiseerde ik me nu pas dat in de flamencowinkel El Flamenco Vive in Madrid de CD ook te koop was en daar kostte die zelfs € 11,95.... Lijkt mij dat er dus sprake is van een strijkstok…alleen weet ik natuurlijk niet wie daarvan profiteert; er zitten soms nogal wat schakels tussen makers en verkopers. Hmmm….
Eerste nummer van het album: Moraíto Chico met de Tangos Rocayisa