3 september 2016:
Tijdens het parallelprogramma van de Bienal de Flamenco van Sevilla zal er ook tussen 12 en 17 september een workshop zijn van de modeontwerpster Yaiza Pinillos in de open lucht, onder de naam FEW (Flamenco Esencial Workshop).
Het hoogtepunt zal het optreden op 25 september zijn van Olga Pricet als ze de voorstelling “Pisadas, fin y principio de mujer” opnieuw in première laat gaan en wel in de kleding die tijdens de workshop gemaakt werd.
Deze voorstelling had haar oorspronkelijke première in 2014 tijdens het Festival de Jerez, maar daarna ging er vanalles fout. Pericet voelde zich o.a. in deze productie erg alleen, vervolgens blesseerde ze haar knie en dat was voor haar een ongelooflijk persoonlijk drama.
De ontwerpster en danseres werkten al vaker samen. Olga is blijkbaar iemand die precies weet wat ze wil en dat ook zegt. Dus de ontwerpster weet dat als Olga “nee“ zegt ze echt verder moet zoeken. Het maximale dat ze dan kan realiseren halverwege is een “ja, maar…” en vanaf dat moment werken ze ze nauw samen om het eindplaatje magisch te maken.
Olga wil de vrijheidsstrijd van vrouwen verbeelden, met een sterke sociale boodschap, een eerbetoon aan al die vrouwen die dankzij machismo, geweld en sociale conditionering niet konden genieten hun eigen talenten.
Pericet is zowel artistiek directrice, als producente, choreografe én eerste danseres van deze voorstelling.
Ik heb de première meegemaakt destijds in Jerez. Ik zeg het wel vaker: ik ben waarschijnlijk niet artistiek en kunstzinnig genoeg aangelegd om iets dergelijks op zijn door anderen geschatte waarde
te waarderen...
Een opname uit 2014 bij de première tijdens het Festival de Jerez